A felzárkóztatást segítő szakmai, szellemi műhelyek fontosságára hívta fel a figyelmet Czibere Károly, az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára a Gandhi gimnázium tanévnyitóján hétfőn Pécsen.
A magyar társadalomnak minden olyan kezdeményezést meg kell becsülnie, amely elkötelezett munkával, szolgálattal, törődéssel és odafigyeléssel megteremti a hátrányos helyzet ördögi köréből való kikerülés esélyét – mondta az államtitkár Magyarország egyetlen roma kisebbségi középfokú oktatási intézményének diákjai, tanárai előtt.
Az államtitkár hangsúlyozta, hogy felzárkózás nincs befogadás nélkül, ahogy a közösségépítésre is csak a hátrányos helyzetűekkel való közösségvállalással van mód.
A Gandhi kísérletként indult, de a fennállásának idén 20. évfordulóját ünneplő intézmény és annak diákjai bizonyítják: a felzárkózás és az esélyteremtés igenis lehetséges, s erre a bizonyosságra nemcsak a roma, hanem az egész társadalomnak nagy szüksége van – fogalmazott. Hozzáfűzte, hogy a Pécsett szerzett tapasztalatokat hasznosítani kell az oktatáspolitika sikeréhez.
Czibere Károly szólt arról is, a köznevelés új rendszerének fokmérője lesz, hogy a korábbiaknál mennyivel ad több esélyt a romáknak a tehetségük kibontakoztatásához.
Déri Ildikó, a Gandhi igazgatója azt hangoztatta: az intézménynek nem elég egyedinek és különlegesnek, hanem jónak is kell lennie a köznevelési palettán, hogy a dákok ezt az iskolát válasszák, s azt olyan tudást megszerezve végezzék el, amellyel képessé válnak az önálló életvezetésre, a tudatos választásra, s identitásukat vállalva pozitív mintát mutathatnak másoknak.
A ma mintegy 190 nappali, továbbá 60 esti és levelező tagozatos diákot oktató Gandhit azzal a céllal hozták létre, hogy a roma fiataloknak nyelvük, kultúrájuk, történelmük, életmódjuk figyelembevételével tegyék lehetővé a tanulást, az ismerkedést a tudományokkal, segítsék a tehetséggondozást, a roma értelmiség kinevelését.