6 C
Pécs
hétfő, november 25, 2024
KezdőlapPécs AktuálFelhajtó: kész horror, amit találtak

Felhajtó: kész horror, amit találtak

A hetvenes években történt építkezés, majd a későbbi évtizedekben elvégzett felújítás során hatalmas hibákat követtek el a „szakemberek” – állítja Nagy Csaba, Pécs alpolgármestere. Ez óriási pluszmunkákat rótt a mostani megerősítést végző kivitelezőkre az Árpád-híd felhajtójánál, a városnak pedig az előre nem látható feladatok miatt jócskán a zsebébe kellett nyúlnia. Felelős már nincs.

– Bár a szakemberek határidőre, azaz szeptember 16-ra át tudják adni a forgalomnak az Árpád-híd Kálvin utcai felhajtóját, mintegy hatvanmillió forinttal többet kell fizetnie a városnak az előzetesen 130 millió forintosra tervezett munkákért – közölte lapunkkal Nagy Csaba, alpolgármester. Mint beszámolt róla, egészen vad dolgokkal találkoztak a szakemberek az útburkolat felszedése, a tartópillérek megbontása után.

A külső rész mindenütt a rozsda áldozata lett

– Kiderült, hogy már a felhajtó építésekor is szarvashibákat követtek el a kivitelezők a hetvenes években. Egészen egyszerűen az építési szabályokra fittyet hányva dolgoztak: kisebb rétegben terítették a betont, elégtelen volt a szigetelés, a tartószerkezetnél nem gondoskodtak a vasbeton elemek védelméről. Gyakorlatilag az alapoktól újra kellett építeni a híd e részét – így Nagy Csaba.

Ezt találták a víznyelő helyén…

Müller Attila, a jelenlegi beruházás műszaki ellenőre azt mondta, olyan hibákat fedeztek fel a felújítást végző pécsi cég szakemberei, amelyekre rémálmaikban sem számítottak.

Lebetonozott vízelvezető…

– A felhajtó építése során hibás eljárással készítették el a pilléreket, az útalapot, a szigetelést. Szinte amit lehetett, elrontottak. Egy későbbi javítás során pedig, a kilencvenes években lebetonozták, leaszfaltozták a víznyelők egy részét is. Emiatt a téli csapadék akadálytalanul folyt be egészen a híd belsejéig, ott kikezdte a vasbeton fém elemeit, amely rozsdásodásnak indult, s megbomlott a szerkezet – mondta Müller Attila.

A beton olyan vékony volt az aszfalt alatt, hogy átszakadt, amikor felmarták

De nemcsak ezzel volt gond. A felhajtó a hideg-meleg idő változásaikor mozog, ezért dilatációs hézagokat építettek be a szerkezetbe. Ezeket is rosszul, ugyanis a tömítések az évtizedek során elengedtek, így a befolyó víz, sós lé az út alatt megfagyhatott, s elkezdte morzsolni az építményt.

Ez volt a mélyben: beton, amiben „csak” cement nincs…

– Aprólékos, hosszas munkával sikerült négyzetméterről négyzetméterre, előre nem tervezett technikákkal elvégezni a javítást. Így is maradt még feladat a pilléreknél, de a forgalmat már ráengedhetjük a műtárgyra – mondta Müller.

Nagy Csaba azt mondta, Pécs saját költségvetési tartalékaiból kénytelen kifizetni a pluszmunkákkal járó költségeket. – Sajnos felelőst nem találtunk, hiszen a korábbi elhibázott munkák, szerződések elévültek már. A jövőre nézvést viszont tudni kell, hogy évekkel ezelőtt jelentősen szigorítottunk az útjavítások műszaki felügyeletén, s ragaszkodunk a garanciális munkákhoz. Abban bízunk, hogy a mostani felhajtós történet volt az elmúlt ciklusokból ránk maradt utolsó csontváz – tette hozzá Nagy Csaba.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő