Felújítják a pécsi Főpályaudvar épületét, amely hemzseg a Zsolnay-díszítőelemektől. Úgy tűnik azonban, hogy a pécsi gyárat teljesen kihagyja a munkákból a MÁV, és mással, olcsóbban gyártatják le a szükséges műemléki „Zsolnay-díszeket”.
Pécs és a Zsolnay család történetével is szorosan összefügg a Főpályaudvar épülete, hiszen a nagy hírű família is tevékenyen részt vett az építésben és a díszítésben is – egyedülállót alkotva abban a korszakban. Az impozáns épület nem véletlenül hemzseg a Zsolnay-elemektől, sőt még szabadkőműves jelképek sokasága is megtalálható rajta, ami szintén nem állt távol a családtól.
Mint arról már hírt adtunk, hamarosan elkezdődik az épület felújítása. Megtudtuk azonban, hogy a MÁV mint tulajdonos egyáltalán nem ragaszkodik ahhoz, hogy az eredeti Zsolnay-kerámiákat és díszítőelemeket a restaurálás során a pécsi Zsolnay-gyár állítsa elő újra. Sőt, információink szerint a minőségi anyagok helyett olcsó habarccsal helyettesítenék az egyes elemeket.
– Sem az ajánlatkérő, sem a jogszabályok nem köteleznek bennünket arra, hogy az egyes, eredeti Zsolnay-elemeket a Zsolnay-gyárban kellene legyártatnunk – ismerte el a MÁV kivitelezési tenderét megnyerő Prím Építő Kft. projektvezetője, Hajdu Balázs.
A MÁV kommunikációs igazgatósága kérdéseinkre azt válaszolta, műemlékvédelmi tervet és leltárt is készítettek az épületről, valamint a homlokzat díszeiről. Az eredeti állapotokat akarják helyreállítani, erről szól az örökségvédelmi engedélyük is – épp csak nem a Zsolnayval.
– A homlokzat kerámiaelemeinek felújításáról restaurátor bevonásával gondoskodtunk, felújítási tervet is készítettünk és a kivitelezés során restaurátor fogja felügyelni a helyreállítást – közölte a MÁV.
Erre vonatkozó engedélykérelemről azonban nem tud a Baranya Megyei Kormányhivatal Pécsi Járási Hivatala , márpedig csak a szervezet örökségvédelmi osztálya ad ki ilyet.
– A törvény szerint csak úgy lehet restaurálni, ha előzetesen úgynevezett „restaurálási tervet” készít a kivitelező. Ezt szakértő szervezettel véleményeztetni kell és csak ezután adható ki restaurálási engedély. Nem tudunk arról, hogy ilyen terv készült-e, illetve, hogy ezt az illetékes Lechner Lajos Tudásközpont véleményezte volna, mi pedig kérelem híján nem adtunk ki ilyen engedélyt – állítja Balázs Péter, a hivatal illetékes osztályvezetője.
A restaurálási terv azért is nagyon lényeges – illetve az engedélyeztető szerepe is, mert ez határozza meg, hogy milyen anyagokat lehet felhasználni a felújítás során. Bár hivatalosan sem a MÁV, sem a felújítást végző cég nem nevezett meg restaurátort, aki a helyszínen felügyel és dönt majd az egyes Zsolnay és műemléki elemek helyreállításáról, a szakmában már tudnak egy nevet.
Az érintett restaurátor cég, az SMX Kft. ügyvezetője viszont elzárkózott a nyilatkozattól, mint mondta, még nincs aláírt szerződése. Annyit viszont elárult, tudomása szerint csak anyagi okai vannak annak, hogy a pécsi Zsolnay-gyárat kihagyják a felújításból, a manufaktúra ugyanis túl drága.
[note note_color=”#7bff66″]A pécsi Főpályaudvar impozáns épülete Pfaff Ferenc építész, műegyetemi tanár tervei alapján épült 1900-ban. Az épületen James Wattot és George Stephensont ábrázoló, kör alakú pirogránit domborművek vannak, melyeket Klein Ármin tervei alapján a Zsolnay-gyárban készítettek.[/note]