Közel 800 millió forintos fejlesztési forrásból építik ki Pécs kelet-nyugati irányú közösségi közlekedési tengelyét. Civil szakembereknek elég határozott véleményük van dologról.
A belvárosi buszfolyosó a tervek szerint biztonságos átjutást kínál a kerékpáros és a helyi autóbuszos közlekedés számára. Ezért körforgalmat alakítanak ki a Szigeti út és a Tüzér utca kereszteződésében. A buszfolyosó onnantól kezdődik és tart majd a Hungária úton át a Kórház térig és a Rákóczi útig, ahol a városi hálózathoz csatlakozó kerékpárutat is létrehoznak.
A Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület az idén kezdődő projekt kapcsán meglehetősen határozott véleményt képvisel.Gimesi Zoltán, az egyesület elnöke úgy fogalmazott, hogy évtizedes, hiánypótló tervek válhatnak valóra a buszfolyosó kialakításával, az utóbbi években jelentősen nőtt a buszok menetideje az egyre nagyobb forgalom miatt.
A dugókban eltöltött idő nem csupán az utasoknak jelent bosszúságot, hanem az autósok számára is hátrány, ráadásul nő a környezet terhelése is.
Véleménye szerint olyan megoldást kell találni, amellyel a közösségi közlekedés előnyben részesíthető, de az egyéni közlekedés sem szenved akkora hátrányt, hogy a forgalom átrendeződése máshol jelentsen problémát. Ezért nagy hangsúlyt kell fektetni az alternatív útvonalak fejlesztésére is, amelyre komoly esély van a közeljövőben.
A szakember amondó, hogy a folyosó nyomvonala lehetőséget ad a buszközlekedés gyorsítására, kiszámíthatóbbá válik a menetrend, ez a közösségi közlekedés versenyképességét is növeli az egyéni közlekedéssel szemben, ahogy azt már számos európai, hazai, sőt pécsi példán keresztül – fonódó hálózat, Megyeri úti buszsáv – már tapasztalható.
Az ilyen forgalomcsillapított övezetek elérhetőségét továbbra is biztosítani kell a lakosok, illetve az árufeltöltők részére, a környéken pedig fejleszteni kell a parkolási rendszert, hogy az üzletek elérhetőek maradjanak.
Mindemellett a belvárost északról elkerülő útvonalon (Kálvária utca – Aradi vértanúk útja – Kodály Zoltán út) sokkal több lehet az autó, ezért ezért célszerű olcsó mini-körfogalmak kialakítani, a lámpákat is átprogramozni. Ezek mellett azt is javasolják, hogy a buszfolyosó kivitelezése során bővítsék a zöldfelületeket, a gyalogoskapcsolatokat és a kerékpárutak fejlesztését.