Nagyszerű eredményt ért el az Árpád Fejedelem Gimnáziummal együttműködő Pécsi Tudományegyetem a 30. Shell Eco Marathonon, Európa legrangosabb fogyasztási versenyén. Az Árpád Eco Team csapata 311 km/kWh eredményt ért el, amivel a 21. helyet szerezte meg. Ez azt jelenti, hogy 1 liter benzin árából akár Lisszabonig is el tudtak volna autókázni.
A PTE és a pécsi Árpád Fejedelem Gimnázium Árpád Eco Team nevű csapata idén már ötödik alkalommal indult Európa legnevesebb fogyasztási versenyén, ahol a több száz induló közül a 21. helyezést hozták el. Háber István, a PTE Műszaki és Informatikai Karának oktatója lapunknak elmondta, hogy ezúttal nem hidrogén üzemanyagcellával hajtott autóval, hanem akkumulátoros kategóriában álltak rajthoz. Ez azonban csak az áramvonalas, párkilós kocsi meghajtását tekintve volt újdonság, a mechanikai alkatrészek és a karosszéria kialakítása lényegében változatlan maradt a tavalyi verseny óta. Az új pilótának, a 11. osztályos Perényi Kittinek így tehát már kiforrott, kipróbált technikát kellett vezetnie, amit az elvárásokon felül teljesített – mondta Háber.
[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=eizOqEjJgfQ” width=”650″]
Kitti hozzátette, hogy vezetői tudása mellett azért is esett rá a választás, mert kis mérete miatt könnyen befért a járműbe, abban kényelmesen el tudott feküdni – mert itt bizony nem ülni kell.
A pillekönnyű kis kocsi 311 kilométert tud megtenni 40 forintnyi benzinből, vagyis egy liter üzemanyag árából Pécsről akár Lisszabonig is elautózhattak volna, ami közel 3000 km – mondta Háber.
Az egyetem és a középiskola együttműködése a „zéró emissziós közlekedés” népszerűsítéséről is szól – folytatta az oktató –, amelyben partnerük a Tüke Busz Zrt. is, hiszen Pécs is egyre jobban közelít az elektromos buszok beszerzéséhez. Ha pedig hazánkban Pécsett kezdene elsőként terjedni a nulla károsanyag-kibocsátású tömegközlekedés, a fogyasztási versenyeken edződött pécsi egyetemi csapat is szerepet kaphatna a buszok fejlesztésében.
Kérdésünkre Háber elmondta, hogy az elektromos autók a piacon már elérhetőek, ezek átlagos fogyasztása 8-10 km/kWh, de szerinte még rengeteg lehetőség rejlik a fejlesztésekben. A Pollack Eco Team is a kiaknázatlan opciókat kutatja, ugyanis már két éve fejlesztenek egy elektromos és hidrogéncellás utcai kocsit, amit jövőre már be is szeretnének mutatni. A fejlesztők pedig bíznak benne, hogy a megfelelő forrásokat is sikerül előteremteniük ennek az innovatív járműnek az elkészítéséhez.