Maradandó károkat okoz és balesetveszélyt jelent a terepbiciklisek száguldozása a Mecsek-oldali parkokban és a parkerdőben. Az EKF-programban megújult Tettye egy részén a növényzetet már teljesen tönkretették a biciklisek. A hatóság és a terület kezelője egyelőre tehetetlen.
Nem lehet mit kezdeni a Mecsekben nagy sebességgel száguldozó terepbiciklisekkel, akik délutánonként, de főleg hétvégén ellepik a Mecsek-oldalt. Egy átlagos hétvégi napon ezer hagyományos kirándulóra 150 kerékpáros jut, akiknek egy része a Tv-toronytól száguld a Dömörkapu-Tettye útvonalon a belváros irányába, veszélyeztetve ezzel a kirándulók testi épségét.
A legnagyobb terepbiciklis forgalom a Vidámpark-Tettye közötti úton van, több helyen már annyira kibiciklizték a talajt, hogy megindult az erózió.
A bringások ámokfutására a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület és a Baranya Természeti Értékeiért Alapítványa hívta fel újból a figyelmet márciusi hírlevelében.
„Sokszor a leglehetetlenebb helyeken bukkannak fel, legyen szó kijelölt turistaútról, földútról vagy egyszerűen csak egy vadcsapásról. A bringások egy része fittyet hány mindenféle szabálynak, a védett területeken semmibe veszik a legalapvetőbb előírásokat is. (…) A kerekek által kitaposott keskeny ösvényeken a vékony talajréteg megbolygatása fokozott veszélyt jelent, könnyen beindulhat az erózió, s a területen oly szép számmal tenyésző védett növények állományaiban is jóvátehetetlen károk keletkezhetnek” – írják az alapítvány hírlevelében.
A szervezet szerint a védett területet kezelő szervek gyakorlatilag képtelenek hatékonyan fellépni a bringásokkal szemben. Megoldást csak a számukra kijelölt útvonalak használata jelenthetne. Az újabb és újabb meredek oldalak terepakadályainak leküzdése mindig kihívást fog jelenteni, s akit eddig is csak a saját önös hobbija érdekelt, aligha változtat magatartásán – vetíti előre a jövőt az alapítvány hírlevelében.
A Vidámpark és a Tettye között, valamint a Tettyén jól látszanak a rombolás nyomai.
– A problémát évek óta rendszeresen jelzik a lakosok és a kirándulók, ezért tavaly már egyeztetést kezdeményeztünk több kerékpáros szakosztállyal, akik először késznek tűntek az egyeztetésre, majd félbeszakították a tárgyalásokat, mert az erdőtörvény módosítását másképpen értelmezik – mondta lapunknak Szilasi Tamás, a Biokom Nonprofit Kft. parkerdei részlegvezetője.
– A mi szakmai megítélésünk szerint az ilyen biciklizés erodálja a területet, azonban az erdőtörvény tavalyi módosítása miatt a biciklisek úgy értelmezik, hogy nincs ilyen jellegű tiltás. A mi értelmezésünk szerint az erdőtörvény módosításában helyett kapott az a kiegészítés, hogy abban az esetben engedélyezett a kerékpározás, amennyiben más előírások nem tiltják. A jelenlegi módon folytatott hegyikerékpározás talajeróziót okoz, amely ellentétes a Nyugat-Mecsek Tájvédelmi Körzetre vonatkozó előírásokkal, és a Natura 2000-es jogszabállyal. A védett területen minden olyan tevékenység folytatása tilos, ami a természetben kárt okoz – tette hozzá Szilasi Tamás.
Hivatalosan nem szokott baleset történni, még a rendőrségnek sem kellett az elmúlt években intézkedni, de a valóságban évente 3-4 ütközéses balesetről szerzünk tudomást, amelyek a Mecseken a kerékpárosokkal történnek.