Sajtótájékoztatót tartott Pécsen Keresztes László Lóránt, az LMP közlekedéspolitikai szakértője, egyben a párt országos elnökségének tagja a január elsejétől bevezetett megyei matrica-rendszer és a kormány által belebegetett közlekedési reform kapcsán. A politikus azokra a hatástanulmányokra kíváncsi, amelyek a vasúti menetrendek ritkításáról, további mellékvonalak esetleges megszüntetéséről készültek.
A pécsi LMP-irodában szombaton délelőtt tartott tájékoztató elején Keresztes elmondta, hogy a kormány minden szakmaiságot figyelmen kívül hagyva azokat az útszakaszokat tette fizetőssé január elsejétől, amelyek éppen azért készültek, hogy tehermentesítsék a városi utakat a megnövekedett forgalomtól.
– Erre a lépésre még rátett egy lapáttal az a mód, stílus, ahogyan ezt bevezette a kabinet: kevesebb mint 27 órájuk volt az érintetteknek arra, hogy felkészüljenek az új helyzetre. Ráadásul döbbenetes, hogy még kormánypárti polgármesterek sem voltak beavatva a tervekbe. Hende Csaba honvédemi miniszter, aki Szombathely országgyűlési képviselője, csak a hatályba lépés előtt kevesebb mint egy nappal tudta meg, hogy a 86-os út is fizetős lesz. Ő is rosszul bevezetett, diszkriminatív intézkedésről beszélt.
A szakpolitikus szerint azonban felmerült egy ennél is nagyobb probléma: Lázár János miniszter szerint átfogó közlekedési reformra van szükség.
– Lázár felháborítónak nevezte, hogy a közösségi közlekedés ágazatinak összehangolása a rendszerváltás óta nem történt meg. Valóban felháborító, hogy a balliberális kormányokhoz hasonlóan a Fidesz rossz döntésekkel rombolja a közlekedési rendszert – fogalmazott Keresztes.
Szerinte a Volán-társaságok leromlott és elöregedett járműparkkal néznek a két év múlva esedékes piacnyitás elé, ráadásul nem tudják, hogy milyen feltételekkel fog mindez megvalósulni. Ez pedig komoly kockázatokat rejt magában egy olyan ágazatban, amely éves szinten több száz millió utast szállít.
A politikus kiszivárgott hírekre alapozva közölte, hogy egy, a Kóka-korszak szellemiségét idéző háttértanulmány készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tudtával egy esetleges vasúti leépítéssel kapcsolatosan.
– Követeljük, hogy a kormány hozza nyilvánosságra, mit ért közlekedési reform alatt. Tudni akarjuk, hogy milyen háttértanulmányok készültek, amelyek összefüggésbe hozhatók a vasúti menetrendek ritkításával az ország legjobban teljesítő fővonalain is.
A párt országos ütemes menetrend kialakítását szorgalmazza, hiszen véleményük szerint a vasúti járatritkítás csak rövidtávú megtakarítást eredményez.