A 2009/10-es tanévtől indult, majd hagyománnyá lett a Pécsi Jurisics Utcai Általános Iskolában az évente két alkalommal megrendezett „diákkonferencia”, a Jurisics Akadémia. Ez egy folyamatosan színesedő és tökéletesedő program, az évek során Mini Akadémiával és angol nyelvű akadémiával is bővítették az előadás-sorozatot. Három éve pedig új színfoltot hozott az Ifjúsági Akadémia, melynek keretében a tudományos területen már sikert elért egykori diákok mutatkoznak be kisebb diáktársaik előtt.
Az intézmény szomszédságában található a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) pécsi székháza, mely befogadta a „kis akadémikusokat” és helyet biztosít a legjobb előadásokból álló év végi zárórendezvénynek. Ilyenkor Prof. Dr. Lénárd László, a Pécsi Akadémiai Bizottság (PAB) elnöke az esemény védnökeként köszönti és bátorítja a patinás épületben prezentáló diákokat.
– Az élethosszig tartó tanulás jegyében, a belső motiváció és a tudás iránti vágy felkeltése, a tehetségígéretek felfedezése szándékával indítottuk el intézményünkben, néhány kollégámmal a Jurisics Akadémiát. A program indulásában kezdeményezően részt vállaltam – mondta el lapunknak Fenyősi Erika, a pécsi intézmény tanára.
A Jurisics Akadémia egyfelől lehetőséget ad a bemutatásra és bemutatkozásra azon diákoknak, akik a tanórán szerzett tudásukat érdeklődési körüknek megfelelően kibővítették. Másfelől azoknak is, akik nem tartoznak a tehetséggondozás „versenyképes” csoportjába, tanulási problémákkal küzdenek: az ő tanulási motivációjukat erősíti a sikeresség, a munkájukra adott segítő, formáló visszacsatolás, az, ha őket érdeklő témákkal foglalkozhatnak és ezzel a tanulás érdekes és kellemes tevékenység lehet számukra, olyan helyzet, melyben jól érzik magukat.
– A diákelőadások témája nem kell, hogy szorosan a tananyaghoz kapcsolódó legyen. Olyan elfogadó, támogató légkört teremtünk, melyben a diákok gátlásaikat leküzdve, saját kis közösségükből kilépve bemutatkozhatnak. Arra ösztönözzük őket, hogy elmélyedjenek, kutassanak a számukra érdekes témákban és tudásukat társaiknak prezentálják. Volt növendékeink a középiskolás éveik alatt kötelező közösségi munkát intézményünkben kisebb társaik mentorálásával, a diákzsűri munkájában való részvétellel is teljesíthetik – tudtuk meg a tanárnőtől.
A konferencián tanárokból és diákokból álló zsűri értékeli arany, ezüst vagy bronz fokozattal a diákokat. A tartalmi szempontok mellett az előadás módját is figyelembe veszik. Mindig részletes, személyre szabott értékelést adnak, melyben a fejlesztendő területekre is rámutatnak.
Az értékelés a 3-8. évfolyam egész ideje alatt zajlik, végigkíséri azt. A diákok nem egymással, inkább önmagukkal versenyeznek. Az a diák, aki három arany minősítést gyűjtött, emlékplakettben részesül a tanévzáró ünnepélyen.
A 10 jubileum alkalmából az Akadémia pályázati támogatásban részesült, mely által a szervezőknek egy tematikailag felfrissült formában, a korábbinál szélesebb célközönséget megszólítva nyílott lehetőségük a kisdiákok a tudomány rögös útján való elindítására. A COVID-19 járvány hazánkban való terjedése nem tette lehetővé, hogy az ünnepi alkalmak a jubileum évében hiánytalanul megvalósulhassanak, ennél fogva az évfordulós programok a 2020/21-es tanévben is tovább folytatódnak. Érdemes időben tájékozódni az intézmény munkatársainál a további alkalmakat illetően.
Cikkünk a TOP-6.9.2-16-PC1-2017-00001 azonosítószámú „A helyi identitás és kohézió erősítése Pécs városában” című projekt keretében készült.
(x)