A Zsolnay Kulturális Negyed és az ott őrzött örökség szervesen hozzátartozik Pécshez, és bizony, ha egy kicsit belemélyedünk, hamar látszik: bőven van felfedeznivaló az eozinon túl is! Tükéknek kötelező az alábbi összeállítás, amely a Zsolnay Aranykora – Gyugyi gyűjteményben látható műtárgyakhoz kapcsolódó néhány fogalmat mutatja be.
Tiger technika: Bár Zsolnay Vilmosra és az általa vezetett gyárra az alapos tervezés és a precíz munka volt jellemző, előfordult, hogy a véletlen szerencse is melléjük szegődött. Így történt ez a tiger technika feltalálásakor is, kialakulását nem hosszas kísérleteknek köszönhette, hanem egy véletlennek. A gyár egyik dolgozója a műtárgyak díszítéséhez készített mázba ejtett egy üveg petróleumot. Zsolnay Vilmos az eset után további kísérleteket végzett, finomítva az eljárást, így jött létre végül a technika, amin a megjelenő mázrétegek eltérő vastagságúak. Az alsó és felső mázrétegek különbözőségét azzal fokozták, hogy egymással harmonizáló vagy egymástól eltérő színhatásokat alkalmaztak, vagy pöttyözött, szálazott mintát használtak.
Pâte sur pâte: a francia kifejezés annyit jelent: massza a masszán. A technika lényege, hogy a műtárgy alapját szürkészöld máz alkotja, melyen a sárgásfehér, áttetsző, fátyolszerű máz nagyon finoman hat. Különlegessége, hogy kizárólag Klein Ármin, a Zsolnay Gyár tervezőművésze – és az 1870-80-as évek egyik legnagyobb tehetsége – alkalmazta ezt a technikát. Ennek köszönhetően művei szellősek, könnyedek, vidámak voltak. Sajnos Klein korai halála következtében olyan hamar megszűnt ez az eljárás, hogy a Zsolnay család birtokában is csak néhány selejtes darab maradt mindössze.
Méhsejt technika: a luxusáruk esetében igen gyakran alkalmazott eljárás, melynek során a tárgyak külső falazatán hatszögletű nyílásokat vágtak, innen az elnevezés. Belül aprólékos aranyrajzokkal díszítették az edények falát, és az egyes sejtek peremét bearanyozták, így rendkívül finom hatást eredményezett.
(x)