A ZEN.com digitális pénzügyi szolgáltató piaci elemzése szerint Közép- és Kelet-Európa e-kereskedelme az új technológiák iránti nyitottságának köszönhetően a globális átlag feletti ütemben bővült az elmúlt évben, aminek köszönhetően a régió akár az európai piac mozgatórugójává is válhat.
A digitális pénzügyi szolgáltató „Kényelmes hódítók” című piaci elemzése szerint, noha a globális e-kereskedelem közel harmadával, 27,6 százalékkal bővült 2020-ban, de a digitális világ növekvő lehetőségei ellenére Európa kis- és középvállalkozásainak csupán töredékéről, mindössze 18 százalékáról mondható el, hogy a teljes forgalmuk több mint 1 százalékát teszi ki az online értékesítésből származó bevétel, szemben a szerencsejátékkal, mely gyorsan tudott reagálni, mint a 22 bet casino. A jelentés kiemeli, hogy mindeközben tavaly az Európai Unió országaiban az átlagos költések összege folyamatosan nőtt tavaly, a negyedik negyedévben az európaiak 57 százaléka költött 100 és 1000 euró közötti összeget online vásárlásra.
Kényelmes hódítók
A ZEN.com vezérigazgatója szerint a kereskedelem digitalizációjának gyorsuló trendje, párhuzamosan a digitális bennszülött korosztály vásárlóerejének növekedésével, átalakítja a modern fogyasztói képet és új, sajátos jellemvonásokkal és igényekkel rendelkező vásárlótípus megjelenését hozza magával, akiket „kényelmes hódítóknak” neveznek. Mégpedig azért hódítók, mert folyamatosan keresik a legkedvezőbb ajánlatokat, ugyanakkor kényelmesek is, a gyors és akadályoktól mentes vásárlási élmény alapkövetelményé vált számukra. „Mint digitális fizetési központ úgy gondoljuk, hogy mindez a vállalkozásokat a szolgáltatás minőségének javítására fogja ösztönözni, ami összességében pozitív hatást eredményez” – mondja Dawid Rożek.
Az online vásárlás ma már nem csupán kiegészítő vásárlási megoldás
Az elemzése szerint a fogyasztási szokások alakulására megkérdőjelezhetetlen hatással volt a koronavírus-világjárvány, amely a kereskedelem gyors ütemű digitalizációhoz és új online vásárlási szokások kialakulásához vezetett, amelyek egyre inkább meg is szilárdulnak. Az online vásárlás ma már nem csupán egyfajta kiegészítő vásárlási megoldás, ráadásul a kereslet ugrásszerű növekedése teljesen új szemléletű fogyasztótípust hívott életre, akik sajátos igényeket támasztanak az e-kereskedelemi vállalkozások felé is. De milyen jellemzőkkel bír az új fogyasztói típus?
Az 1995 és 2009 között született korosztály tagjaihoz hasonlóan másodpercek alatt mindent meg akarnak szerezni. Tíz fogyasztóból hat nem használ olyan alkalmazást vagy webhelyet, amely lassan töltődik be, vagy bonyolult a navigációja, és gyorsan negatívan reagálnak, ha 45 másodperc alatt senki sem válaszol a hívásukra. A 3-5 napos kézbesítést alapfunkciónak tekintik, a rövid szállítási határidő olyannyira alapkövetelmény számukra, hogy egyáltalán nem hajlandók külön felárat fizetni érte. Az új fogyasztói típusra ugyancsak jellemző, hogy alacsony a tolerancia szintje, ha az áruvisszaküldésről és a kifizetett vételár visszatérítéséről beszélünk. Digitális bennszülöttként nem értik, és nem is nagyon szeretnék megérteni, hogy a rendszereknek vannak bizonyos korlátai, de legalább fontos számukra az adataik biztonsága. Ennek megfelelően egyszerű, ugyanakkor hatékony megoldásokat akarnak használni. A teraszok nyitásának offline kérdéseit pedig korábbi cikkünkben tekintettük át.