-0 C
Pécs
szombat, november 23, 2024
KezdőlapHírzónaBanki trükkök: félszáz ügyfél már okosabb

Banki trükkök: félszáz ügyfél már okosabb

Csak néhány hete nyitott meg az Apáca utca 15. szám alatt az elsősorban hitelszerződések megkötése előtt és után állók, s egyéb banki ügyfelek részére nyitott fogyasztóvédelmi iroda. Ezen időszak alatt is több mint félszáz, kacifántosabbnál kacifántosabb esettel találkoztak a segítő szakértők.


A banki szabályozások, intézkedések útvesztőiben elveszetteknek ingyenes szaktanácsadást adó pécsi iroda áprilisban nyitotta meg kapuit. Az eddigi mintegy félszáz megkeresés jelentős hányada a devizahitelekkel kapcsolatos probléma volt.

A Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat kommunikációs munkatársa, Morvai Gábor elmondta: a devizahitelek megemelkedett törlesztő részletei miatt bajba jutottaknak segítséget jelenthet az árfolyamgát, a fogyasztói jogviták esetében pedig a 2011 júliusa óta működő Pénzügyi Békéltető Testület.

Felhívta a figyelmet az úgynevezett fogyasztói csoportokra, amelyek pénzügyi szolgáltatásnak – például hitelnek vagy kölcsönnek – látszó módon hirdetik magukat. Ők meghatározott összeget kínálnak a futamidő és a törlesztő részletek feltüntetésével, BAR-listás és nyugdíjas ügyfelek számára is. Valójában azonban esetükben nincs szó pénz átadásáról, pusztán egy ingó dolog megszerzésére irányuló, csoportos, sorsolási elemet is tartalmazó, speciális előtakarékossági formáról, amely nem alkalmas a gyors pénzszerzési igények kielégítésére – mondta.

Egyre ritkábban, de azért még ma is gyakran előfordul, hogy az ügyfelek tévesen értelmezik a THM fogalmát. Egy 20 százalékos teljes hiteldíj-mutató esetén még ma is sokan arra gondolnak, hogy a futamidő végéig az eredeti hitelösszeget kell 20 százalékkal megemelve visszafizetni, holott a THM a hitel teljes díját éves szinten mutatja meg.

Sokan nem tudnak arról sem, pedig lényeges újdonság, hogy április 1. óta új szabályok léptek életbe a hitelszerződések átlátható árazásával és a THM maximális mértékével kapcsolatban. E szabályok az ügyfél kérésére lehetőséget biztosítanak a hitelszerződés módosítására, újrakötésére vagy kiváltására a 2012 előtt kötött szerződések esetén is.

Erre akkor kerülhet sor, ha azok nem felelnek meg a kölcsönök kamatai és a teljes hiteldíj-mutató korlátozása, valamint az átlátható árazás biztosítására vonatkozó új szabályoknak, és 2012 áprilisát követően a futamidőből még több mint egy év van hátra.

Az irodai megkeresések jelentős hányada a devizahitelesek számára elérhető különböző állami segítségekkel volt kapcsolatos, különös tekintettel az árfolyamgát igénybevételi feltételeire, és az azzal kapcsolatos információszerzésre.
Több olyan megkeresést is regisztráltak az irodában, amely a fizetési nehézségek miatt bajba került adósok részéről érkezett. Ők jellemzően a Nemzeti Eszközkezelő társaságról, illetve a banki behajtási, illetve bírósági végrehajtási eljárásokkal kapcsolatos tudnivalókról érdeklődtek sikerrel.

A harmadik legjelentősebb kategória a különböző biztosításokkal kapcsolatos ügyek, ezen belül is főként a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással kapcsolatos problémák domináltak.

Egy érdekes probléma az irodát a kötelező felelősségbiztosítás-váltással kapcsolatos vitás ügy miatt felkereső ügyfél kapcsán merült fel. A panaszos korábbi biztosítójától nem érkeztek meg az országos adatbázisba (illetve onnan nem voltak lehívhatók) a kártörténettel, illetve bonus-malus besorolással kapcsolatos adatok. Ezért az új biztosítója visszasorolta, és magasabb díjfizetési osztályba került. Az iroda munkatársainak segítségével a probléma jelenleg megoldódni látszik, hiszen az ügyfél semmilyen hibát nem követett el.

A fogyasztók sokszor nincsenek tudatában a vitás kérdések megoldására igénybe vehető lehetőségekkel, illetve gyakran túl sokáig várnak, mire kísérletet tesznek az ügy megoldására.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő