Csúnyán felsülhet az, aki többéves motoros gyakorlattal a háta mögött kategóriaváltásban gondolkodik, és nagymotorra szállna. Egy új szabályozás miatt nem elégszik meg az állam különbözeti felkészítéssel: elölről, a KRESZ-vizsgát is beleértve újra kell tanulni mindent, ami 120 ezer forintos terhet eredményez a váltóknak.
Elképedve fordult lapunkhoz egyik olvasónk, aki azzal szembesült tavasszal, hogy egészen mélyen kellene a zsebébe nyúlnia, ha nagymotorra érvényes, A-s jogosítványt szeretne szerezni a csak kisebb teljesítményűekre érvényes, A1 és A-korlátozott helyett. (Mint ismert, az A1 11 kW teljesítmény alatti, az A-korlátozott pedig 25 kW teljesítmény alatti járművekre érvényes, míg az A-s ezek feletti gépek hajtására ad engedélyt.)
Panaszosunk azt mondta, abban a hiszemben fordult az autósiskolához, hogy a kategóriaváltás körülbelül harmincezer forintból kijön, hiszen korábban egy néhány órás gyakorlati képzést követően már vizsgára is engedték a kisebb teljesítményű motorra alkalmas jogosítvánnyal rendelkező rutinos vezetőket.
Harkai Zoltán, az egyik népszerű pécsi autós- és motoros iskola vezetője lapunknak elmondta, egy egészen új, tavasszal hatályba lépett szabályozás rendelkezik másképp a kategóriaváltásról. Eszerint annak, akinek egy évnél régebb óta van papírja alacsonyabb kategóriájú motorok vezetésére, gyakorlatilag ugyanazt a tanfolyamot kell elvégeznie, mint egy tapasztalattal nem rendelkező, A-kategóriára hajtó szűznek. Azaz a rutinosabb vezetők járnak rosszabbul.
Megjegyezte: a korábbi szabályok a motorozás fortélyait apránként elsajátítóknak, a fokozatosságot betartóknak kedveztek azzal, hogy a kategóriaváltáshoz egy néhány órás rutin- és forgalmi gyakorlatot, valamint az ezekhez kapcsolódó vizsgák letételét írták elő. Az új szabály szerinte nehezen védhető, hiszen több ok miatt is logikátlan.
Hátrányos abban a tekintetben például, mondta Harkai, hogy a kevés tapasztalattal rendelkezők pusztán anyagi okok miatt is inkább a nagymotoros képzést választják majd a jövőben, csak hogy ne kelljen kétszer fizetniük, s több hetes képzéseken részt venniük.
Éppen ezért az iskolák már jelezték is a döntéshozóknak, hogy szükség lenne a régi rendszer valamilyen formában történő visszaállítására, az elhibázott szabályozás megváltoztatására.
Ma ugyanis az a képtelen helyzet állt elő, hogy egy harminc lóerős motorral évek, évtizedek óta motorozó vezetőnek pusztán azért kell egy, a vizsgadíjakkal együtt 120 ezer forintba kerülő teljes képzésen részt vennie, hogy felülhessen egy kicsit modernebb, erősebb járműre.
A szabályozás ma nem tiszteli a fokozatosság elvét sem, hiszen eleddig sokan a kisebb, a közepes, majd a nagyobb motorra alkalmas engedélyekkel járták végig a szamárlétrát, s közben folyamatosan csiszolták tudásukat, szoktak hozzá az egyre erősebb járművekhez. Mostantól azonban anyagi okok miatt sokan egyenesen a legerősebb motorokra alkalmas vizsgákat teljesítik inkább, ami a közlekedésre nézve sok kockázatot jelenthet.
Egyetlen kivétel maradt
Az új szabályozás egyetlen engedményt ad. Aki egy éven belül szeretne kategóriát váltani, egy néhány órás kiegészítő képzés és a vizsgák letétele után ezt megteheti. Ez esetben a KRESZ-tesztet sem kell megoldania a delikvensnek. Az autósiskolák szerint ugyanakkor a motorosok kis száma vált egy éven belül, legtöbbjük évekig ismerkedik a kisebb motorokkal.
Fotó forrása: autosiskolakekt.hu