Éleződik a vita a kerékpárosok és a gyalogosok között Pécsen. Mindkét csoport azt állítja: helytelenül közlekedik a másik. Egyre több baleset is történik a baranyai megyeszékhelyen, a bringások legázolják a sétálókat – vagy fordítva.
Néhány nappal ezelőtt a pécsi 400 ágyas klinika előtt gázolt el egy biciklis egy idős nőt, a hölgy a baleset után elhunyt. Ám nem ez volt az első eset idén, amikor kerékpáros ütött el gyalogost: eddig harmincnégyszer történt ilyen baleset Pécsett, nyolc esetben a gyalogos súlyosan megsérült. Legtöbbször a bringások hibáztak, ráadásul a vétkes kerekezők több mint egyharmada részeg volt. A gyalogosok és a bringások emiatt egymásnak is estek.
Bár sétálóövezetben nem lehetne, Pécsett mégis szabad utat kaptak a kerékpárosok a történelmi belvárosban – igaz, csak lassan, alig 10 km/h-val közlekedhetnének, ami egy futó ember sebességének felel meg.
– Ezzel a lehetőséggel azonban sokan visszaélnek – mondta Novotny Iván, a Pécsi Túrakerékpáros Klub volt elnöke, aki szerint sokan túl gyorsan és felelőtlenül kerülgetik a sétálókat, aminek sok esetben baleset a vége.
– A nyolcvannégy éves nagymamámat konkrétan úgy ütötték el a Király utcában, hogy meg sem állt a biciklista – mondja Korinek Bea (kis képünkön), aki nem véletlenül akadt ki a cserbenhagyó gázolóra.
– Egyet-kettőt talán leléptem a járdáról, és a következő pillanatban már repültem – emlékszik vissza Sándor Zoltánné, akit nemrég ütött el egy kerékpáros.
A legnagyobb baj az, hogy a biciklisek egy része nem tartja be a KRESZ-t – mondják a szakemberek. Vagy azért, mert nem ismerik, vagy azért, mert rákényszerülnek a helytelen közlekedésre.
– Amennyiben az úton mennénk, az autó alá kerülnénk. Hiába a KRESZ, amíg az autósok sem tartják be a másfél méteres követési távolságot, fel fogunk menni a járdára – mondja Németh Krisztián, aki nap mint nap jár két keréken.
– Épp ma volt, hogy rám szólt valaki, miért nem tolom a biciklimet, és mondtam is neki: elférünk mind a ketten egy ekkora területen – mondja Békés Tünde biciklis.
[frame]
Megoldják a problémát
A kerékpárosok és gyalogosok közti súrlódások azonban hamarosan elsimulhatnak. A város ugyanis csaknem hetvenmillió forintot költ bicikliútra. A projekt során biztonságos útvonalakat alakítanak ki az Ifjúság úti BTK-tól a Zsolnay-negyedig, emellett a város nyugati és keleti centrumaiból kerékpárral is könnyedén megközelíthető lesz majd a belváros. A 3,2 kilométer hosszúságú útvonalon összesen 1300 méter kerékpárutat építenek majd. A beruházás 2013 tavaszán kezdődhet. [/frame]