Egyetemeken oktatják manapság a Fidesz által is használt kampány-, pontosabban mozgósító technikákat! Ilyen értelemben tehát semmi meglepő nincs abban a videóban, amely a minap került nyilvánosságra és a 2009-es pécsi időközi polgármester-választás kulisszatitkait próbálja „leleplezni”. A szakértők szerint azonban a politika világát csak távolról ismerők, különösen az idősebbek meglepődhetnek. Más nem igen.
Igen jó minőségű, látszólag belső felhasználásra – értsd oktatóvideónak – szánt film szivárgott ki a netre a napokban. A feltöltő azt állítja, dolgozott a Fidesz 2009-es időközi polgármester-választási kampányában Pécsett, akkor rögzítette az anyagot. A posztjában azt írta, „kötelességemnek érzem, hogy ezt a videót közzétegyem. Hiszek abban, hogy minden disznóságnak nyilvánosságra kell kerülnie, és hiszek abban, hogy talán lesz pár ember, aki pont e videó hatására kedvet kap ahhoz, hogy világba kürtölje a saját disznóóljában megtapasztalt disznóságokat. Ha mindenki így tesz, talán egy jobb, őszintébb hely lehet ez a Magyarország.”
A politikához értő, azt oktató egyetemi szakemberek szerint azonban az égvilágon semmi megdöbbentő nincs a felvételen, ezeket a technikákat ugyanis ma már a hazai egyetemeken is oktatják, külföldön pedig már sokkal „előrébb” tartanak a politikai tanácsadók és marketing guruk.
Magyarországon azonban akkor még forradalmian új kampánytechnikának számított az a módszer, amellyel a Fidesz is dolgozott 2009-ben Pécsett, ám azóta már csaknem minden párt így dolgozik. [video:134424569]
A napvilágra került videó szerint Pécsett is vezettek listát a biztos pártszavazókról a 2009-es választások során. A politológiával foglalkozó szakemberek szerint az ilyen és ehhez hasonló dokumentumok arra világítanak rá, hogy a párt programja mellett fontos a választók mozgósítása, aktívvá tétele.
– A politikai aktivisták egyik feladata, hogy megtudják, ki szimpatizál a párttal, elmegy-e szavazni, vagy sem, s mindezt egy listán is vezették. Meg kellene semmisíteni az ilyen dokumentumokat, ugyanakkor korábban beszéltek arról is, az MSZP-nek is voltak hasonló listái – mondja Horváth Csaba. A pécsi politológus szerint ezek azért lehetnek aggályosak, mert az emberek azt érzik, számon tartják, megfigyelik őket.
– A rendszerváltás előtti szocializmus évtizedeinek félelmei mélyen rögzültek az emberekben, nem tudják, mit akar a politika egy ilyen listával. Ráadásul amennyiben nem az adott párt szimpatizánsai, akkor például szórólapot sem kapnak – ami pedig megkülönböztetés – véli a szakértő.
Hozzátette, az üzleti életben is létezik a „listázás”, ám ott maximum kellemetlenségként élik meg az emberek, ha egy-egy nagyobb multi direktmarketingese telefonon hívogatja őket.
A Pécsi Tudományegyetem politológia tanszékének vezetője, Kákay László szerint a videó arról tanúskodik, hogy a közvéleményt, ahogyan vásárlókat is ügyesen meg lehet győzni.
– A politikában újabb és újabb kampánytechnikákat alkalmaznak a választók meggyőzéséhez. Ez nem tér el sokban attól, mint amit a tömegkommunikációban látunk. A cégek különféleképpen akarnak hatni a vásárlókra, hogy meggyőzzék őket, ez is ugyanolyan, csak itt a politikusokra van kihegyezve a dolog – mondta.
Kákai László azt mondja, az USA-ban támogatói körök vannak, amelyekbe maguk jelentkeznek az emberek, nálunk is léteznek ilyen hasonló körök, igaz nem annyira nyíltan.
– Minden pártnak vannak listái, ez nem meglepő. Ebből tudják ugyanis, melyik társadalmi csoport az elsődleges támogatójuk, kiket kell először megszólítaniuk azért, hogy el is menjenek választani, hiszen elkötelezettségük nem kérdéses, de mobilizálni kell őket – magyarázza a tanszékvezető.
[frame]A mosópor és a politikus
A direktmarketing eszközöket látjuk a politikában is, egy politikust is úgy kell eladni, ahogyan egy mosóport. Több olyan alkalom van, amikor önként adják meg adataikat az emberek, így őket fel lehet keresni. Ám, ha valaki többször elutasítja a telefonokat, nem küldi vissza a kérdőíveket, akkor következtetni lehet, hogy nem az adott párttal szimpatizál. Így alakulnak ki a stabil választói körök.[/frame]
Az MSZP 2009-ben közel 1600 embert utaztatott Pécsre annak érdekében, hogy Szili Katalin akkori házelnök mellett kampányoljon. Az alábbi videón jól látszik, hogy Pécs egyik panelházas övezetében miképpen igazítják el az aktivistákat.