Igazi sikertörténet Knoch Jánosé és családjáé, ugyanis az egykori bőrgyári alkalmazott cége szinte megszakítás nélkül fejlődött az utóbbi negyed században. Vállalkozásának termékei Új-Zélandtól elkezdve Németországon és Japánon át Amerikáig a világ számos pontjára jutnak el. Interjú.
– Egyszemélyes vállalkozóként indult a piacon, ma közel harminc saját alkalmazottat foglalkoztat, a fejlődés csaknem töretlen volt az elmúlt huszonöt évben. Hogyan kezdődött?
– Szakmámat tekintve nem erre rendelt a sors, hiszen geodétának készültem, de a nyolcvanas években a bőrgyár kísérleti műhelyében és a nyersbőr osztályon dolgoztam. Innen eredeztethető a bőrök iránti vonzalmam. Kezdetben feleségemmel a családi házunk fürdőszobájában kezdtünk dísztárgyakat előállítani, majd egy kereskedő javaslatára fogtunk kísérletezésbe. Végül a kilencvenes évek elején egy olyan termékkel álltunk elő, amit azóta is mi készítünk egyedül a világon, s ma már harmincféle termékünk alapját képezi ez az eljárás.
– Mi alapozta meg a fejlődést?
– Erre alapoztuk a jövőnket a kilencvenes évek elejétől, de 1997-től, az exporttevékenységünk megindulása után jött a nagy ugrás. Ma több nagykereskedő partnerünk is van szerte a világon: az európai piacok mellett minden kontinensen megtalálhatók már termékeink…
– Amelyeket pécsi kezek készítenek…
– Így igaz. Egyik jellegzetességünk ráadásul, hogy mind a huszonhat, nálunk dolgozó szakember alkalmazotti státusban van; számuk folyamatosan emelkedett. Sem kölcsönzött munkaerőt, sem bérmunkát nem használunk, s magunk is végzünk oktató tevékenységet. Módszereink egyediek, így egy-egy dolgozó kiesése után a legjobb, ha magunk gondoskodunk az utódokról.
– Pár éve a Rolls-Royce bizonyos márkáiban is megtalálhatók a kiegészítőik. Hogyan jött a kapcsolat a legendás autógyárral?
– Jó ideje rengeteg egyedi megrendelésnek teszünk eleget, a Rolls-Royce-szal való kapcsolat is ilyen. Egyik németországi partnerünk kiállításra vitte a termékeinket Berlinben, s őt keresték meg az autógyár képviselői azzal, hogy bőrből készült kiegészítőt adnának extraként az autóikhoz. Ők választottak tehát bennünket, miután a társaság képviselői Magyarországra érkeztek. Eddig összesen több mint ezer darabot szállítottunk le számukra, ami annak fényében, hogy a neves, ritka, drága autóról és annak egyik rendelhető extrájáról van szó, nagy fegyvertény.
– Az is, hogy egy vállalkozás, átvészelve a rendszerváltást, az uniós belépést és a világválságot, nemhogy talpon marad, de fejlődik. Van titka a sikernek?
– Titka nincs. Egyedi és minőségi termékeket állítottunk elő mindig is, igyekeztünk megkülönböztetni magunkat; a világdömpinget kerültük. Emellett precízen tervezve, óvatos léptekkel építkeztünk, s a vállalkozás végig megmaradt családi keretek között. Feleségemmel minden irányítást a kezünkben tartunk, dolgozóinkat megbecsüljük, rendesen megfizetjük, barátként kezeljük – talán ezért is van olyan alkalmazottunk, aki 23 esztendeje dolgozik nekünk.
– Tervek, kilátások?
– Nem félünk a jövőtől. Tavaly léptük át a százmillió forintos bevételt, miközben a nyereséget szinte teljes egészében még most is visszaforgatjuk. Sokat remélünk attól, hogy megjelenünk az amerikai, először is a New York-i piacon. A következő időszakban is maradunk a realitás szintjén, s remélem, ha mi kiöregszünk, gyermekeink folytatják a vállalkozást.