Széltében-hosszában bejárták a várost az elmúlt hónapban azok a szakemberek, rendőrök, közúti szakértők, útkezelők, akiknek javaslatára hamarosan elkészül egy javaslatcsomag. Ennek alapján a következő hónapokban számos csomópont átépülhet, veszélyjelző táblák kerülhetnek ki, gyalogátkelők létesülhetnek.
Október vége óta tartanak bejárásokat városszerte a rendőrség, a közlekedési hatóság és a pécsi közutakat kezelő szervek munkatársai. A szakemberek azt nézték meg, melyek a gyalogosok, biciklisek, járművezetők számára a legveszélyesebb csomópontok.
– Időről időre tartunk egy hasonló nagy felmérést. A vizsgálatok a belvárosban még jelenleg is tartanak, ám márciusig letesszük javaslatainkat az asztalra – mondja Gradvolt Szilveszter, a városi baleset-megelőzési bizottság munkatársa. Az ügy előzménye tavaly egyébként az volt, hogy a polgármester kérte fel a közlekedési hatóságot és a rendőrséget, hogy alaposan nézzék át a pécsi közúthálózatot. Páva Zsolt sejtése ugyanis az volt, hogy a város egyes pontjain a rossz forgalomszervezés miatt történnek időről időre súlyos kimenetelű balesetek.
– Mi is folyamatosan várjuk a jelzéseket a rendőröktől, a lakosságtól és saját szakembereinktől. Egy ilyen átfogó munka, mint amilyen most készül, rendkívül hasznos számunkra. A jelentésben foglaltakat szem előtt tartva kerülhet sor ugyanis fejlesztésekre – magyarázza Simon Attila, a város 1200 útját kezelő BIOKOM szakembere.
Ő azt mondja, egy-egy veszélyt jelző tábla kihelyezése megy a legegyszerűbben és a leggyorsabban, egy új zebra létesítése ugyanakkor százezrekbe, akár egymillió forintba is belekerülhet, nem beszélve egy csomópont átépítéséről.
A mostani vizsgálati eredmények ma még nem publikusak, de a megállapítások elsősorban a baleseti statisztikák által leginkább érintett szakaszokra terjedhetnek ki.
Pécsen leggyakrabban a városfal körüli utakon, a Kertvároson áthaladó szakaszokon történik baleset. Így a Rákóczi út, a Nagy Imre út, a Maléter, a Táncsics út a legveszélyesebb, de az Esztergár és a Veress Endre utcában is sok baleset volt. Ezeken a szakaszokon új, vagy éppen jobban kivilágított zebrákra lehet majd szükség.
Másutt szóba kerülhet új lámpa vagy körforgalom létesítése; ilyen lehet a Nagy Imre út, Keszüi út kereszteződése vagy éppen a Megyeri út-Mártírok útja kereszteződése, a Jókai-Kálvin kereszteződés. A Szigeti úton pedig a bokrok, sövények, fák gyérítésére, megnyirbálására lehet szükség, ugyanis itt a látási viszonyok erősen korlátozottak.
A kész jelentést február végén, március elején tárhatják majd a Magyar Közút, azaz a városon keresztülhaladó utak, valamint a BIOKOM, azaz a városi utak fenntartóihoz. A munka tavasszal indulhat annak fényében, melyik szervezetnél mekkora összeget tudnak mozgósítani a célra.