A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) március közepén szeretne sztrájkot hirdetni, de a pécsi tanárok körében egyelőre nem túl nagy az érdeklődés a munkabeszüntetés iránt.
A PDSZ rutinos sztrájkszervező Pécsen, sőt mindenhol ott vannak, ahol balhé van, vagy van rá esély, hogy lesz. Most azonban úgy tűnik, elfogyott a lendület, tavaly óta ugyanis nem sikerült megszervezni a munkabeszüntetést az iskolákban. Ennek egyik oka az lehet az általunk megkérdezett pedagógusok szerint, hogy pontosan nem is igazán tudni, mi ellen kellene sztrájkolni – túl általánosak a célok (lásd keretes írásunkat).
Bár a PDSZ-nek félezer tagja van, erős szervezetnek akar tűnni, Nagy Erzsébet (alsó képünkön), a szakszervezet pécsi ügyvivője szerint még tisztázni kell, hogy pontosan milyen munkabeszüntetést tartanak és azt is, ehhez mennyien csatlakoznának. Nagy határozottan állítja, a kollégái 90 százaléka sztrájkolna.
A PDSZ március 15-én indítaná el egyébként a „gördülő sztrájkot”, ennek részleteit azonban még ki kell dolgozniuk.
Az általunk megkérdezett igazgatók viszont egyelőre nem érzékelik azt, hogy a tanárok csatlakoznának bármiféle munkabeszüntetéshez.
Priskin Pál, a Jókai téri általános iskola igazgatója szerint a pedagógusok inkább tanítani szeretnének sztrájk helyett, de ez utóbbi egyelőre nem is téma náluk, így nem tudja, hányan csatlakoznának egy ilyen akcióhoz.
A PTE Babits Gimnázium és Szakközépiskola igazgatója, Magasi András úgy vélekedett, az elmúlt időszakban az életpályamodellel kapcsolatban elsősorban pozitív visszajelzések érkeztek, így náluk sincs sztrájkhangulat. Megjegyezte, amennyiben kollégái esetleg szeretnének sztrájkolni, akkor ennek a részéről nem lesz akadálya.
Más, általunk megkérdezett iskoláknál is hasonlóképpen vélekedtek, egyelőre nincs komolyabb sztrájkkészség.
[frame]Kevesebb munka több pénz?
A PDSZ azt követően hirdetett sztrájkot, hogy nem tudott megállapodni a kormánnyal, pedig több érdekképviselet ezt megtette. A szakszervezet azt szeretné, hogy ismét az önkormányzatok lehessenek a fenntartók azokban az iskolákban, ahol szerintük „nem jött be” az államosítás.
Szeretnék azt is, hogy az adott iskolák igazgatóinak a kinevezéseknél, munkahely-megszüntetéseknél ne csak véleményezési, hanem döntési joguk is legyen.
Követeléseik között van az is, hogy a pedagógus életpályamodell bevezetésével ne legyen több a munkájuk, de legyen béremelés és erre legyen költségvetési garancia is.[/frame]