Biztosan mindenkivel előfordult már, hogy bement a szupermarketbe 20 dkg felvágottért, és telepakolt bevásárlókocsival jött ki. A pénztárnál aztán hüledezett a végösszeg láttán. Az ilyen esetek elkerülhetők, csak egy kis odafigyelés kell!
Ellenőrizzük magunkat!
A spórolás alapja a szükség motiválta vásárlás – mondja Lettner Gabriella, a Pécsi Zöld Kör elnöke. Nyilvánvaló, hogy ha elfogyott a kenyér vagy a sajt, akkor veszünk helyette másikat, de azt már érdemes végiggondolni, hogy szükségünk van-e a csokoládés pudingra vagy egy újabb fekete topra csak azért, mert le van értékelve.
Manapság egyre többen panaszkodnak rossz anyagi helyzetük miatt, a tudatos vásárlásra mégis csak kevesen fektetnek hangsúlyt. A lakosság nagy része nem méri fel, hogy mi az, amire valójában szüksége van, és mi az, amire nincs. Persze el lehet néha csábulni, de azért érdemes megvizsgálni, hogy ez csak alkalmanként vagy rendszeresen fordul-e elő. Vizsgáztassuk magunkat! Vásárlás előtt, otthon – reklámújságok nélkül – írjuk össze, mire lenne szükségünk. A listát ne vigyünk magunkkal, vásárlás után azonban készítünk egy újabbat. Ha összehasonlítjuk a kettőt, kiderül, hogy kínálat vagy szükség szerinti vásárlók vagyunk-e.
Ha a házi felmérésből az derülne ki, hogy sokszor vásárolunk felesleges holmikat – a spórolás érdekében –, érdemes tudatosabban hozzáállni a dologhoz.
Az első lépés, hogy mindig készítsünk listát, mielőtt körútra indulnánk. Ez folyamatosan emlékeztetni fog minket arra, hogy mire van szükségünk, és egy hosszú lista talán visszariaszt minket attól is, hogy mindent a kosarunkba halmozzunk.
Bevásárlókocsi helyett tanácsos inkább a kézi kosarat választani. Habár az első kényelmesebb,a spórolás szempontjából mégis szerencsésebb az utóbbi – mondja Lettner Gabriella. Vizsgálatok is bizonyítják, hogy bevásárlókocsival sokkal több időt töltünk az üzletben.
A hipermarketeket időről időre átrendezik, így nem tudunk ösztönösen befordulni az egyik sorra, mert időközben a leveskockát már egy teljesen másik helyre pakolták át. A céltalan kóválygás pedig általában felesleges termékek vásárlásához vezet. Ám ha akarunk, még így is tudunk célirányosan keresni, ebben segítenek a mennyezetről lelógó tájékoztató táblák – hívja fel a figyelmet a Pécsi Zöld Kör elnöke.
Ezen a ponton érdemes megemlíteni, hogy sokkal könnyebben tudjuk magunkat spórolásra bírni, ha a nagy hipermarketek helyett a kisebb, csak néhány termékre specializálódott üzleteket választjuk. A hentesnél biztosan nem fog előfordulni, hogy hús helyett mást is veszünk. Gyümölcsért és zöldségért pedig menjünk a piacra.
A csomagolás és a termékek dizájnja nagyban hozzájárul, a pazarláshoz. Sokszor a gusztusosabb kinézet miatt inkább a drágább árut választjuk, pedig az egyszerűbb termékek is ugyanolyan jók lehetnek. Tipikus példa erre a tisztítószerek, vitaminok példája. Elfelejtetik velünk a rég bevált ételeket, módszereket, anyagokat – figyelmeztet Gabriella.
Vannak, akik úgy próbálnak spórolni, hogy végiglapozzák a katalógusokat és megnézik, mi az akciós termék. Ez jó stratégia, de csak abban az esetben, ha tényleg a leértékelt dolgokat vesszük meg. Mindig ellenőrizzük, hogy a többi termék milyen áron szerezhető be az adott üzletben!
Nyugodtan vigyük magunkkal a gyereket!
Sokszor hallani olyan véleményeket, hogy a bevásárlást jobb egyedül, gyerek nélkül intézni. A gyártók és vállalatok ugyanis már a kicsiket is fogyasztónak tekintik, a reklámok és a marketing tehát nekik is szólnak. Épp ezért egy csemete jelenléte nem feltétlenül előnyös spórolás szempontjából. Ám vannak, akik máshogy vélekednek erről.
– Nekem három gyermekem van, kisebb korukban mindig magammal vittem őket – és ma is szeretem, ha velem vannak – vásárláskor. Szerintem ez rajtunk múlik. A gyerekek rengeteget tanulhatnak vásárlás közben is a szokásainkról, értékrendünkről. A termékek nem otthon teremnek. A jó szokásokat itt is érdemes átadni – mondja a Pécsi Zöld Kör elnöke.