Sokan azt hiszik, hogy ez a két fogalom egy és ugyanaz. Valójában viszont lényeges különbségek vannak a két tétel között. De vajon melyikért mennyit kell fizetni az étteremben, és miben különböznek egymástól?
A borravaló-fizetés egy több évszázados jelenség a magyar történelemben. Kezdeti kötelező jellege után azonban a 20. századra a szolgáltatások önkéntes díjazásává alakult.
Ezzel szemben a felszolgálási díjat kötelezően fel kell tüntetni mind az étlapon, mind pedig a számlán. A szolgáltatást igénybe vevő tehát előre tájékozódhat ennek összegéről is. Ez azonban már korántsem önkéntes alapon működik. A szervízdíjként feltüntetett összeg tehát már szerepel az ügyfél, vagy vendég által kapott számlán, így azt áfa is terheli.
– A vélekedéssel ellentétben tehát e két tétel nem azonos. A felszolgálási díj pedig nem valamiféle kötelező borravaló, hanem a vendégek kiszolgálásáért felszámolt díj – teszi egyértelművé a helyzetet dr. Góra Zoltánné, a Baranya Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének vezetője.
– Néhány éve az is elő volt írva az éttermeknek, hogy mekkora mértékű lehet a felszolgálói díj, most azonban ez nincs meghatározva. Abban az esetben viszont, ha egy vendéglő felszámol ilyen díjat, azt jól látható módon fel kell tüntetniük az ét- és/vagy itallapon – tette hozzá a felügyelőségvezető.
Elmondta továbbá, hogy az idegenforgalmi szezon idején évente végeznek ellenőrzést az éttermekben, és ez alapján elmondható, hogy Baranya megyében nem jellemző a felszolgálási díj jelenléte.
A területen dolgozók szerint azért van ez, mert a tulajdonosok sokszor az ételek árába számítják bele ennek összegét, vagy borravalóra apellálnak a vendégektől, amely után nem kell áfát fizetni. Pedig a szervízdíjat 2005-ben éppen azért vezették be, hogy a borravaló mértéke is számolható, ezáltal pedig adóköteles legyen. Az egyik tétel azonban nem helyettesíti a másikat, így tehát ha fizetünk felszolgálási díjat, az nem egyenlő a – többnyire 10-12%-os – jattal.
Egy húsz éve a szakmában dolgozó pécsi pincérnő szerint azonban a borravaló is egyre többször elmarad fizetéskor. Az étteremben, ahol ő felszolgál, nem számítanak fel szervízdíjat, ennek ellenére sokszor mégsem elég a kedvesség és a kifogástalan felszolgálás.
– Ha valaki egy menüre tér be, az általában forintra pontosan kiszámolja a végösszeget. Inkább az á la carte étkezőktől szoktunk némi pluszjuttatást kapni, azonban ők vannak kevesebben. De közülük is leginkább csak a jobb anyagi helyzetben levők és a messzebbről érkezők egészítik ki a cehhet annak nagyjából 10%-ával – osztja meg tapasztalatait a pincérnő.
[frame]
A borravaló kötelezettségét eredetileg egy törvény írta elő a 16. és a 19. század között. A komolyabb ügyletek ugyanis csak akkor voltak érvényesek, ha a felek az üzlet után legalább egy liter bort megittak a vevő számlájára. A 20. századra ez a törvény megszűnt, a borravaló viszont nem halt ki, csupán átalakult. Így lett belőle a megfelelő minőségű szolgáltatással való elégedettség jele.
[/frame]