Több millió forintot sikerült visszaszereznie az Európai Fogyasztói Központnak (EFK) tavaly. Ők segítenek azokon, akiket átvertek a netes vásárlások során.
Az EU 27 tagállamában, valamint Izlandon és Norvégiában működnek a nemzeti fogyasztói központok. Idehaza összesen 320 panasz érkezett az Európai Fogyasztói Központhoz. Ezek közül 176-ot, tehát több, mint a felét magyar állampolgárok nyújtották be más ország vállalkozásaival szemben.
Egy pécsi például bankkártyával fizetett az interneten rendelt ruhákért, amiket azonban egy hónap elteltével sem kapott meg. Az EFK-hálózatnak köszönhetően viszont a külföldi cég visszatérítette a teljes összeget, azaz több mint százezer forintot.
Kriesch Attila, az EFK hazai igazgatója Pécsett beszélt arról, hogy eddig 13,5 millió forintot sikerült visszaszerezniük, ebből 7,5 milliót magyarok kaptak meg.
– Sok esetben sikerül megállapodni vitás kérdésekben is a külföldi cégekkel, és így nem kell határokon átnyúló bírósági pereskedésbe fogni – magyarázta Kriesch.
Sokan nem tudnak a központ létezéséről, ugyanakkor hasznos segítséget adnak: ha egy magyar állampolgár külföldi céggel szemben nyújt be panaszt, a helyi fogyasztóvédelmi felügyelőség az EFK-hoz irányítja.
– A baranyai szervezet megyei és városi rendezvényeken folyamatosan tájékoztatja a helyieket a fogyasztóvédelmi kérdésekről, többek között a külföldi jogviták lehetséges rendezéséről – mondta Góra Zoltánné, a baranyai kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének vezetője.
A cél, hogy hazánkban még többen megismerjék az Európai Fogyasztóvédelmi Központ munkáját. A társaság amellett, hogy ingyen segít a panaszosokon, még tolmácsol is. Tavaly a vitás esetek 60-70 százalékát oldották meg sikeresen.