Fajsúlyosnak, Pécs jövője szempontjából kiemelt kérdésekről döntött a csütörtöki közgyűlés. A városvezetők többek között elindították a Tettye telephelyére tervezett biogáz erőmű előkészítését, meghatározták a 2014-es költségvetés főbb irányait, és új buszok vásárlásához szükséges hitelekről is döntöttek. Online tudósítottunk az eseményekről.
Frissítve (1703) – Túl vannak a nehezén
A közgyűlés a legfontosabb napirendi pontokat már megtárgyalta, a késő délutáni órákban a fennmaradó, kevésbé fajsúlyos témákat vesézik ki a képviselők. Online tudósításunkat befejezzük.
Frissítve (16:41) – Új adórendszer születőben?
Meg kell vizsgálnia az adóirodának, hogy milyen módon lehet átalakítani, egyes rétegek számára kedvezőbbé tenni a helyi adók rendszerét – döntött a közgyűlés. Nyőgéri Lajos azt mondta, ők azt javasolják, hogy ne kelljen adót fizetni azoknak, akiknek lakása kisebb, mint 60 négyzetméter. Azt azonban elmondta, ők sem akarják, hogy csökkenjenek az adóbevételek. Hogy ez hogyan lehetséges? Nyőgéri szerint egyeztetni kell a pártoknak az adórendszer megreformálásáról.
Frissítve (16:26) – Nyőgéri harcban áll
Nyőgéri Lajos egy emberként harcol az ellenzék soraiban. Szerinte a 2014-es költségvetési koncepció felszínes – bár Páva már az előterjesztés ismertetésekor elmondta: nem is lehet konkrét, hiszen még a sarokszámok is csak az év végén derülnek ki. Nyőgéri öt perc után bevallotta: ismét sokat beszélt, nem is érdemel ennyit a téma… Kővári János szerint látható viszont a költségvetési tervezetből, aminek látszani kell: sokat tett a város a takarékoskodás érdekében, s eljött az ideje a források átcsoportosításának. Ő azt javasolta, a fenntartható város célkitűzéseire áldozzon a jövőben Pécs.
Frissítve (16:18) – Nyőgéri kimondta a tiltott szavakat
Igazi parttalan vita folyt bioerőmű kapcsán, amelynek során Nyőgéri Lajos minden idejét kihasználta; Csizi Péter összesen legalább fél órán et magyarázta az előterjesztés megszavazásának pozitív hatásait – mindhiába. A polgármester végül már csak úgy adott neki engedélyt – személyes megszólíttatás révén – a szólásra, ha nem mondja ki a tiltószavakat, mint biogáz, bioerőmű. Nyőgéri kimondta őket, s még túl is beszélhette idejét. Ez viszont többet nem fog előfordulni – legalábbis e napirendi pontnál. Páva Zsolt szerint Nyőgéri minden idejét felélte. A képviselők egyébként láthatóan fáradnak, amit az is mutat: ellenzéki oldalon hét helyett három ember ül csak, s közülük is csak egyedül Nyőgéri volt aktív a szünet óta…
Végül zöld utat kapott a zöld erőmű, amit éppen a zöldek nem támogattak. A Fidesz-KDNP, az ÖPE igennel, az LMP és Nyőgéri nemmel szavaztak.
Frissítve (15:21) – Biogáz erőmű: ebben mi a gond?
Egy éven belül akár egy kisebb település áramfelhasználásához szükséges áramot is termelhet az a biogáz erőmű, amely a Tettye Forrásház Zrt. által üzemeltetett városi szennyvíztelepen épülhet meg, részben uniós forrásból. A kétmilliárdos beruházás később autóbuszok üzemanyagát is előállíthatja.
Nyőgéri Lajos szerint ez mind szép meg jó, de mégsem. Azt kérdezte, miért egy magáncég 95 millió forintos megvásárlásával tud csak lépni Pécs ez ügyben. Csizi Péter elmondta: egyrészt mert e cég elnyert egy egymilliárd forintos pályázatot, másrészt mert új pályázat nincs is a láthatáron. Elmondta: a cég vételárának sokszorosa lesz a megtakarítás, ha elindul az erőmű termelése.
Frissítve (14:21) – Jó hitel és rossz hitel, Fidesz kontra MSZP
A több mint egyórás szünet után Tóth Bertalan nem tért vissza, de Nyőgéri Lajos (MSZP) ott folytatta, ahol párttársa abbahagyta. Még mindig a hitel miatt kérdezősködött, többek között azt találta mondani: a városvezetés szerint az a jó hitel, amit a Fidesz vesz fel, a rossz pedig amit ők hívtak le. Csizi Péter azt mondta, nincs ebben semmi különös: az MSZP-s városvezetés alatt épült a reptér és az Expo Center – hitelből. Ezek olyan beruházások voltak, amelyek nemcsak eladósították a várost, de veszteséges működtetésük is terheli Pécset. Ha nincs ez a két beruházás, mondta, ma évente 1,2 milliárd forinttal több pénzből gazdálkodhatna Pécs.
Frissítve (12:26) – Megtérülő fejlesztésekre kölcsön
Fejlesztési célú hitelt szeretne felvenni Pécs: hat évre 2,5 milliárdot. Tóth Bertalan (MSZP) azt kérdezte, pontosan mire kell a kölcsön; azt mondta, anélkül, hogy ezt nem tudnák, nem is érdemes szavazni. Trombitás Károly (Fidesz-KDNP) gazdasági bizottsági elnök az előterjesztést idézte neki, majd hozzátette, a költségvetés tárgyalásakor döntöttek pécsi fejlesztésekről, uniós projektek önrészeiről, többek között az állatkert fejlesztéséről, gazdaságélénkítő programokról. Ezekre kell a kölcsön – zárta rövidre. Kővári János hozzátette: áthúzódó fejlesztésekről van szó: az állatkert átépítéséhez, iskolafelújításokhoz, energetikai felújításokhoz használják fel a pénzt – mind olyan beruházás, amely később megtakarítást hoz a városnak.
Frissítve (11:33) – Új buszok Pécsen
Mától öt új autóbusz, majd pár héten belül további öt (két csuklós, három szóló) új jármű kezdi meg szolgálatát Pécsett. A magyar Credo-buszokat bérlik, majd 1,2 milliárd forint értékben még idén 20-30 új autóbusz vásárlását kezdi meg a Tüke Busz Zrt. – jelentette be Csizi Péter alpolgármester a városháza előtt. A Széchenyi téren a pécsiek is kipróbálhattak két csuklóst és két szólót a vadonatúj, alacsony padlós bérelt járművek közül.
Csizi Péter elmondta: a buszok havi bérleti díja kevesebbe kerül a Tüke Busz Zrt.-nek, mint a meglévő lestrapált Ikarusok havi szervizköltsége.
A politikus hangsúlyozta: ma mindenki világosan látja, hogy Pécsett a legfontosabb, megoldásra váró probléma a közösségi közlekedés, amelyet szörnyű állapotban tudott átvenni az önkormányzat. Az egyik legnagyobb gond a buszok állapota, annyira elöregedtek ugyanis, hogy folyamatosa javításra szorulnak.
– Tetemes adósságot örököltünk – mondta Csizi Péter –, de a szigorú gazdálkodásnak és az adósság-átvállalásnak köszönthetően lélegzetvételhez jutottunk. Úgy gondoljuk, most a közösségi közlekedés megújítása az egyik legfontosabb feladat. Ezért a mai napon elindítjuk a pécsi buszcserre programot – így Csizi.
Az alpolgármester hangsúlyozta: új korszak kezdődik mostantól a pécsi közösségi közlekedésben, magasabb színvonal és kényelem, valamint új szemlélet jellemzi majd. – Az a célunk, hogy Pécsett legyenek a legmodernebb buszok. Azt biztosan megígérhetem, hogy Pécsé és a pécsieké maradnak mindig, soha nem szerezheti meg ezeket kétes off-shore cég – mondta Csizi Péter.
Az alpolgármester szólt arról is, a buszcsere programmal egy időben a Tüke Busz 520 millió forintos fejlesztést is indít 82 százalékos uniós támogatás mellett. Fejlesztik az utastájékoztatási rendszert, a buszokban lesz 226 belső tájékoztató panel, valamint hangos utastájékoztató rendszer is, illetve a sofőrök munkáját érintőképernyős fedélzeti számítógép segíti majd. A rendszer része lesz az is, hogy okostelefonok és internet segítségével az utasok számára is követhetővé válnak az autóbuszok, azaz pontosan lehet tudni, mikor ér a járat az adott megállóba.
Hat kocsiban lesznek olyan készülékek, amelyek a felszállók számát mérik majd, valamint az uránvárosi végállomáson is lesz úgynevezett dinamikus tábla. Az uránvárosi és Budai vámnál lévő pályaudvaron további 5 millióért felújítják a forgalmi irodákat is.
Paiger István, a Tüke Busz Zrt. nemrég kinevezett beszerzési igazgatója azt mondta, a vadonatúj járművek keveset fogyasztanak, motorjuk korszerű, javításukra várhatóan semmit sem kell költeni a kötelező olajcseréken, kopóalkatrészek pótlásán kívül. Hozzátette: év végéig optimális esetben harminc új busz közlekedhet a Tüke flottájában; ezekkel az új menetrendet is bevezethetik.
Frissítve (11:06)
Rendkívüli szünetet kért Csizi Péter alpolgármester. Mint mondta, a város közösségi közlekedésének fejlesztése miatt kéri a képviselőket, vonuljanak félre.
Frissítve (10:55) – A zöldek a leválás mellett?
Folyik a vita a városvezetés új rendeletéről, amellyel egy öt éven keresztül fizetendő pluszdíj megfizetését szabnák a távhőről való leválás feltételéül. Páva Zsolt azt mondta, az intézkedést a pécsi levegőminőség további romlásának megakadályozása miatt vezetik be. Kóbor József (LMP) faramuci helyzetbe került, ugyanis zöldpárti képviselőként a leválás díjhoz kötését ellenezte. Szerinte a távhő sem környezetkímélő, hiszen az erőmű szalmát, fát és földgázt éget el. Azt mondta, lehet korszerű rendszerre is áttérni, nemcsak szemét- és faégetésre.
Frissítve (10:34) – Ifjú tehetségeket díjaz a város
Új díjat alapít a város a fiatal tehetségek számára. Ezt évente egyszer ítélik majd oda azoknak az ifjaknak, akik sokat tettek Pécsért, a város hírnevét öregbítették teljesítményükkel. A huszonöt év alattiak vihetik haza az elismerést, s évente hárman kaphatják meg azt.
Frissítve (10:06) – Új laktanya a tűzoltóknak
A katasztrófavédelem beszámolójának tárgyalásakor elhangzott: jövőre elkezdődhet a keleti városrészben, a mai épület mellett az új tűzoltólaktanya építése. A fejlesztéshez társul egy őrs létrehozása is, amely a nyugati városrészben kap majd helyet. A beruházásokkal a jövőben gyorsabban tudnak reagálni az esetekre a lánglovagok.
Első napirendi pontként a katasztrófavédők éves beszámolóját hallgatják meg a képviselők, majd a folyószámla-hitelkeret és munkabérhitel közbeszerzési eljárásának megindításáról, fejlesztési célú hitel felvételének indításáról döntenek.