Uniós pénzek felhasználásával modernizálják nyár végétől a lepukkant pécsi vasúti pályaudvart. A másfél milliárdos munka után régi pompájában tündököl a főépület, felújítják a restit, és belül is európai színvonalúra építik át a komplett pályaudvart.
Több kormányfő, miniszter is ígéretet tett már rá a kétezres évek elejétől, aztán a kulturális fővárosi program kezdete előtt is hangoztatták a pécsi főpályaudvar felújításának fontosságát, de szinte semmi sem történt az ügyben. Lapunk is nagyjából féléves rendszerességgel faggatta az állami vasúttársaságot, mi lesz a munkával, de az ígéretek csak folytatódtak.
Mindennek idén nyáron azonban szinte bizonyosan vége szakad.
Kérdéseinkre a MÁV most úgy válaszolt, hogy a pénz is rendelkezésre áll, sőt, a kivitelezési közbeszerzést is kiírták már a pécsi pályaudvar felújítására. Márciustól ugyanis huszonhat hazai állomásépület modernizálására van keret, főként arra, hogy azokban kormányablakokat alakítsanak ki. Összesen tízmilliárd forintnyi uniós támogatást kap hazánk, ebből pedig 1,5 milliárdot kizárólag a pécsi állomásra költenek majd el.
– A kivitelezési közbeszerzés márciusban meg is jelent, s június közepéig tart az ajánlatok beérkezési határideje. Sikeres eljárás esetén augusztusban szerződhetünk a partnerrel, s még abban a hónapban a munka is megindulhat a pécsi állomáson; a tervek és az engedélyek megvannak – tájékoztatott a vállalat kommunikációs igazgatósága.
A munka aprólékos lesz, ugyanis műemlékről lévén szó, főleg a homlokzati elemek restaurálása jó ideig eltarthat. Az utasoknak valamilyen módon egészen 2015 márciusáig kell itt-ott munkásokat kerülgetniük.
Már ősztől számítani lehet rá, hogy például jegyet venni, WC-re menni, újságot, virágot vásárolni a pályaudvar melletti üres telken lehet csak, például konténerekben. A főépület és a nyolcemeletes MÁV-torony között alakítják ki ugyanis az ideiglenes utasvárót a pénztárcsarnokkal és utas WC-vel összeépítve.
A közlekedőútvonalak a felújítási fázisokhoz igazodva kis mértékben változni fognak. Az egyes vágány peronja, jelenlegi helye huzamosabb ideig le lesz zárva, az utasok biztonságát védőpalánkokkal megerősített közlekedőutak fogják biztosítani. Ez a vágány csonka vágányként üzemel majd, erről indítják, és ezen fogadják az IC vonatokat.
A kettes és hármas vágány megközelítése a lezárt egyes vágány felett kialakítandó, fedett utasfolyosón keresztül történik majd. Az elektronikus és hangos utastájékoztató rendszereket is áthelyezik az ideiglenes épületbe.
[frame]
Mi újul meg?
A MÁV azt tervezi, hogy a műszaki szempontból indokolt szerkezeti és épületgépészeti munkák elvégzésén túl, az európai vasútállomás-fejlesztési trendeknek megfelelően modernizál is. Így az épületek kipofozása mellett az utasterek, az utaskiszolgálás (menetjegy-pénztárak, ügyfélközpont, utas WC,) és a vasúti infrastruktúra működéséhez szükséges irodákat, technikai helyiségeket XXI. századivá építik, megújítják az utastájékoztatási rendszert. Emellett kamerás megfigyelő rendszert telepítenek, teljes akadálymentesítést hajtanak végre.
[/frame]