Három napig egy gázüzemű buszt tesztelnek Pécsett, amit egy egyesület népszerűsít, mert – ahogy mondják – ezek a járművek gazdaságosabbak és kevésbé környezetszennyezők. Az ára azonban még magasabb, mint egy hagyományos dízelmotorosé.
A gázüzemű buszok darabja nagyjából hetven millió forintba kerül, melyek beszerzéséhez gáz töltőállomást is létre kell hozni, ennek ellenére van rá esély, hogy hamarosan ilyen járműveket használhatnak a pécsiek.
A laikus szemnek ugyanolyan, mint az összes többi városi busz, mindössze egy apró CNG felirat jelzi a fényszóró felett, hogy egy gázhajtású járműről van szó. A titok pedig a motorháztető mögött rejlik.
A hétfői teszt legnagyobb kérdése az volt, hogy a biogázzal is működő jármű megbirkózik-e a mecseki utakkal. A 290 lóerős motor segítségével végül újságírókkal tele, gond nélkül feljutott a Tettyére. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület az ország több városába viszi el ezt a buszt, szerintük ez a jövő járműve.
– Gazdaságosabb fenntartani és lényegesen kevesebb szennyezőanyagot juttat a levegőbe, mint egy dízel üzemű jármű – magyarázta Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke. – Nincs az a rákkeltő szilárd részecske kibocsátás, amit a régebbi buszokon az erőteljes füstölés mutatott.
A városnak jelenleg zajlik a biogáz programja is, így a polgármester szerint elképzelhető, hogy a jövőben gázüzemű buszok is a flotta részei lehetnek.
– Meg kell vizsgálni, hogy mi a gazdaságosabb a városnak, hogy a buszcsere programot gázüzemű járművekkel vagy ezek nélkül hajtjuk-e végre. – mondta Páva Zsolt, Pécs polgármestere. – Itt majd számolnunk kell, de úgy gondolom az esély megvan rá, hogy ilyen buszok legyenek Pécsett.
Nagyon fontos az is, hogy az utasok mit szólnak majd a gázüzemű buszhoz. A cseh gyártmányú Irisbus szerdáig közlekedik majd különböző vonalakon.