Milaskey Tipton Zakariás bakelitlemezből készült szemüvegekkel hódította meg a magyar és a nemzetközi piacot, keretei a sztárvilágban is népszerűek. Elton John például évekkel ezelőtt az akkori összes létező modellt felvásárolta. Jelenleg csak a szemüvegekhez szükséges alkatrészeket készítik Pécsett, de a terv az, hogy idővel a teljes gyártási folyamat áthelyeződjön ide. A cég mindössze 10 emberből áll, de egyre intenzívebb a márkaépítés. A Tipton Eyeworks fejével beszélgettünk.
Az Egyesült Államokból Magyarországra
Milaskey Tipton Zakariás családja sokat költözött: az USA-ból Kecskemétre, majd vissza, aztán újra hazánkba, ezúttal Pécsre. A Kodály Gimnáziumban végezte a középiskolát, aztán visszaköltözött az államokba, ahol beindította a szemüveggyártást. 2001-ben települt le végleg Magyarországon, itt először egy esztergomi gyárral dolgozott együtt, majd Szlovákiába, végül Pécsre telepítette a gyártást. Jelenleg itt készülnek a különleges szemüvegek alkatrészei, az összeszerelés pedig Budapesten történik.
– Honnan jött az ötlet az egyedi szemüvegek készítéséhez?
– ’98-ban kezdődött: kellett vennem egy szemüveget, de drága volt és nem is tetszett egyik sem, ezért kitaláltam, hogy csinálok magamnak…
– Miért épp bakelitből?
– Eleinte fémekkel dolgoztam, de ezt nem találtam megfelelőnek, ezért beolvasztottam apu bakelitlemezeit. A kereteket nagyon nehéz gyártani: megfelelően vastagnak kell lenniük, hogy látszódjanak a hanglemez barázdái, de ha túl vékonyak, akkor könnyen eltörnek. A bakelit nagyon sérülékeny anyag, ezért kikísérleteztünk egy speciális sajtolási eljárást, amellyel egy 3-4 mm vastag, tartós, laminált lemez hozható létre.
– Hogyan sikerült betörni a nemzetközi piacra?
– Már az elején észrevettem, hogy itthon kicsi a piac egy ilyen terméknek. Elkezdtem az interneten kapcsolatokat keresni, beutaztam vonattal Európát, és felmértem a terepet. A nyugati piac szereti az egyedi termékeket a tucatáruval szemben.
– Magyarországon jelenleg hol lehet hozzájutni a keretekhez?
– Az Opticnet a forgalmazó partnerünk, ők terjesztik az országban. Budapesten van a központunk, az Orange optika a Király utcában. Van egy bemutatótermünk, ahol mindent lehet kapni, amit valaha legyártottunk. Megtekinthető a folyamat, és egyedivé tudjuk tenni a kereteket. Lencsét is adunk, ami benne van a keret árában, ezt csak itthon tesszük meg. Pécsett egyébként nagyjából ismerősök útján szoktak vásárolni.
– Vannak különleges vásárlóitok?
– Sok híresség hordja a kereteinket, többek között Flo Rida, Elton John, Dani Alves, ByeAlex, Till Attila. Pár éve az egyik Tipton napszemüveg kétezer nevező közül bekerült a legjobb ötbe egy rangos nemzetközi optikai kiállításon Párizsban. Így a divatvilág és a hírességek is rákaptak a szemüvegeinkre.
– Hogyan viszonyulsz Pécshez?
– Szeretem ezt a várost, sok helyen jártam már az országban, Pécset mégis különlegesnek látom: dimbes-dombos, nagyon sok jó fej ember van itt, mindig van program, mindenhol van egy ismerős. Ráadásul rengeteg jó zene jön Pécsről, állítom, hogy ez a város fő exportja.
– Mi a hosszú távú siker receptje szerinted?
– Zsolnay is megmondta már, hogy nagyon fontos a nemzetközi terjeszkedés. Egy piac nem elég, nem érdemes arra korlátozódni. Nekünk ráadásul viszonylag vékony réteg a célközönségünk, ezért különösen fontos a nemzetközi piaci részvétel.
Így készül a Tipton keret
[youtube url=”http://www.youtube.com/watch?v=pVyT60i9Xwc” width=”670″]
– Milyen terveid vannak a jövőre nézve?
– Dolgozunk a pécsi gyártás fejlesztésén, hogy itt történjen az összeszerelés is, így a mostani 300-400-as havi darabszámot megnövelhetnénk. Fel akarjuk futtatni az online kereskedést, a nagyobb eladásszám érdekében. A nemzetközi terjesztés elég drága, mindenki ráteszi a maga hasznát. Mire a külföldi boltba kerül, nagyon megnő a termék ára, ami persze véletlenül sem a mi zsebünkbe kerül. Szeretnénk új termékekkel is foglalkozni, amelyek kapcsolódnak az arculatunkhoz. És szeretnék több időt tölteni a családommal. Amúgy mindig nagyon sok tervem van (nevet).