Két hónapja vezeti a Pécsi Tudományegyetemet dr. Bódis József professzor. A rektor lapunknak adott interjújában beszélt az universitas előtt álló feladatokról, a tervezett átalakításokról, a vesztegetéses botrány következményeiről.
– A gazdasági főigazgatóságon jelenleg is több olyan alkalmazottdolgozik, akik a vesztegetési ügy gyanúsítottjai. Nem vitatva az ártatlanság vélelmének követelményét, mégis felmerül kérdés: hogyan tudják így ellátni a feladatukat?
– A Nemzeti Nyomozó Iroda munkatársaival napi kapcsolatban vagyunk, rendszeresen adunk át dokumentumokat számukra, a nyomozás részleteiről azonban nem tájékoztatnak bennünket. Nem tudok arról, hogy a főigazgatóságon kívül más karok dolgozói is érintettek lennének. A hatóságtól kapott információ alapján fegyelmi eljárást kezdeményeztünk az ügy gyanúsítottjai ellen, amit egyelőre – a nyomozás folyamatának, illetve az esetleges bírósági ügymenet lezárultáig – felfüggesztettünk; aki gyanúba kerül, még nem biztos, hogy valóban megsértette a jogszabályokat. Valóban nagyon nehéz lélektani helyzetben vannak az érintettek, hiszen nem könnyű ilyen teher mellett dolgozni.
– Valóban többen elhagyták a főigazgatóságot?
– Úgy fogalmaznék, hogy voltak mozgások, de nem a gyanúsítottak közül távoztak az igazgatóságról.
– A PTE tervez átalakítást a gazdasági főigazgatóság berkein belül a vesztegetési botrány miatt?
– Komolyabb szervezeti átalakítást hajtunk végre: kevesebb igazgatóság lesz, csökkentjük az osztályok számát is, s mindez létszámleépítéssel jár. Átláthatóbb működést szeretnénk kialakítani. Nézze, ilyen helyzetből csak úgy tudunk kijönni, hogyha transzparenssé tesszük a munkánkat, nem lehet sumákolni.
– A 400 ágyas klinika felújítására és bővítésére a már elnyert 13 milliárdos TIOP-pályázat támogatási szerződésének aláírási procedúrája is késik, amit összefüggésbe hoztak a botránnyal. Ám nem csupán ez a fejlesztés rekedt meg, hiszen a Science Building építkezése sem indult még el. Miért?
– Második alkalommal írtunk ki a közbeszerzési eljárást a kivitelező kiválasztására, a második eljárásra öt ajánlat érkezett, nyertest hirdettünk. Az eredményt azonban megtámadta az egyik vesztes fél, ezért a közbeszerzési döntőbizottság elé került az ügy. Abban az esetben, hogyha helyt ad a bizottság a jogorvoslatnak, akkor ez tovább késleltetheti a munkát, hiszen akkor nyílt eljárásra térünk át, s ez hónapokig tarthat. A határidő viszont igencsak szorít, hiszen 2011 novemberéig kell tető alá hozni az épületet az uniós pályázat feltételei szerint. Ki kell mondani: fontos döntések nem születtek meg időben.
– Más súlyos problémával is meg kell küzdenie: a Pécs TV Pont Ma adásában 7,6 milliárdos adósságállományt említett. Miből tevődik ez össze?
– Ebben az összegben különböző pályázatokhoz elkülönített forrás is szerepel, ez durván hárommilliárdot jelent, a lejárt szállítói tartozás pedig 4,6 milliárd.
– Korábban úgy nyilatkozott, hogy egy-másfél milliárdra kívánják leszorítani ezt a tartozást. Van ennek realitása?
– A jelenlegi kormány – az eddigi információk szerint – pénzt tesz az egészségügyi rendszerbe, egyhavi finanszírozásról van szó. Ez a PTE esetében másfél-kétmilliárd körüli összeget jelent. Egy szigorú konszolidációs tervvel két-három év alatt ilyen mértékű csökkentés elérhető, egy 55 milliárdos költségvetésű intézmény esetében ez végigvihető.
– A tragikus egyetemi lövöldözés után Pécsről indult el az a kezdeményezés, hogy az orvosi karon is bevezessék a szóbeli vizsgát. Hol tart ez a folyamat?
– Az új oktatási kormányzat ezt az elképzelést magáévá tette, tudomásom szerint dolgoznak azon, miképpen lehet a szóbeli vizsgát újra bevezetni. Várhatóan az ősz folyamán napvilágot is látnak már a konkrét elgondolások.
– Szintén az oktatást érintő kérdéskör: mi a véleménye a sokak által bírált, eltörlendő bolognai rendszerről?
– Úgy vélem, nem elvetendő ez az oktatási forma, de a gyakorlati és elméleti képzések arányát vissza kellene állítani az eredeti elképzelések szerinti arányokra. Tény, hogy meg kell reformálni a rendszert. Bizonyos területeken, így például az egészségtudományi karon folyó képzések esetében megfelelőnek tartom, de tanárképzésre nem alkalmas ez a módszer. Nem véletlenül venné ki a tanárképzést a kormányzat ebből a rendszerből.