6 C
Pécs
vasárnap, november 24, 2024
KezdőlapAbszolút NőPszichéHogyan neveljünk jó munkaerőt?

Hogyan neveljünk jó munkaerőt?

A vakáció idején sok kamasz munkát vállal, van, aki csak egy-két hónapot, de van, aki egész nyáron dolgozik. De vajon milyen neveléssel juthatunk el odáig, hogy a gyerek akarjon önállóan pénzt keresni? És hogyan vehetjük rá arra, hogy otthon, a házimunkában segédkezzen?  

A jó példa

A 32 éves Gizella először 21 évesen jelentkezett nyári munkára. Jogosítványra vágyott, ezért pultosként helyezkedett el egy vendéglátóipari egységben. Visszatekintve úgy érzi, sokszor az elvégzett munka nem állt arányban az érte kapott fizetéssel. Első tapasztalati mégsem szegték kedvét.

– További nyarakon babysitterkedtem, illetve korrepetáltam gyerekeket. Ezen kívül kiskorom óta mindig is segítettem a szüleimnek, nagyszüleimnek. Általános iskolás koromtól takarítottam, jártam bevásárolni, nagyszülőknél kapáltam, de soha nem a „jutalomért” segítettem.

Károssy Katalin gyermek- és ifjúsági klinikai szakpszichológus a fenti példát tartja követendőnek, ha a szülők saját gyermekeiket is hatékonyan szeretnék munkára nevelni.

Tevékenységek kisgyermekkorban

Már a totyogók is leutánozzák a szülő tevékenységét, gyakran rajonganak a különféle háztartási eszközökért. A szülő akkor jár el helyesen, ha a gyerek a kezdetektől részt vehet a házimunkában, és teret enged próbálkozásainak. Például elkülönít a konyhaszekrényben egy polcot néhány edénnyel, amivel ő is főzhet, vagy odaadja a porszívót, kisvödröt, kissöprűt. A gyerek nyüzsgése eleinte hátráltatja a munka haladását, de legyen közös tevékenység a plusz felfordulás elpakolása is! A végén ne feledkezzünk el a dicséretről, ismerjük el a gyerek tevékenységét!

Óvodás kori feladatok

A feladattudat megszilárdulásával válik külön a játék és a feladat mibenléte. Óvodás korban már lehet kisebb feladatokat adni a gyereknek. Főzésnél keverhet, habot verhet, kenyeret kenhet, teríthet, vagy éppen gyomlálhat. Ha valamivel nem boldogul, várjuk meg, amíg maga kér segítséget, vagy jelezzük, szóljon, ha segítségre van szüksége. Idővel megtanulja felmérni saját határait. A gyerek folyamatosan új kihívásokat kapjon, ugyanakkor lassan, szokásként épüljenek be a már többé-kevésbé önállóan is kivitelezhető tevékenységek – például este a levetett ruha összehajtása, elrakása, játékok összepakolása.

Kisiskolásokkal

Ilyenkor már egyértelmű elvárásként fogalmazódjon meg, mi a gyerek feladata a családi munkamegosztásban – például saját szoba takarítása, mosogatás, felmosás, teregetés. Legyen az élet természetes része, hogy a gyerek segít, nem ajánlott például pénzt kínálni munkájáért. Jutalomként az önmagában adódó következmény szolgáljon – ha segít, több idő jut közös játékra. Ezáltal szembesül munkája fontosságával, eredményével, és érettebb lesz, nő felelősségvállalási kedve.

 

Kamaszkori válságok

Kamaszkorban a serdülők lázadása a házimunkával szembeni ellenállásban is megmutatkozik. A szülő ragaszkodjon a házimunkával kapcsolatos elvárásaihoz, de legyen nyitott a rugalmas, alkuképes megoldások iránt is. Például ha a gyerek lenyírja a füvet, vagy a haverokkal leszedi a gyümölcsöt, akkor rendezhet kerti partit. Fontos, hogy a szülő türelmes legyen, kivárjon akkor is, ha a gyerek halogatja a dolgot. Ne végezze el helyette a munkát! Ha nem talál tiszta bögrét, előbb-utóbb elmosogat a legtrehányabb kamasz is.

 

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő