Tavaly vezették be azt az új rendszert, miszerint felmenő rendszerben a középiskolát elkezdőknek az érettségi bizonyítvány megszerzéséig ötven órányi társadalmi munkát kell elvégezniük. Az intézkedés először a tavalyi elsősöket érintette, de évről évre egyre többeknek kell majd munkát adni. Az intézményvezetők még keresik a megoldásokat.
Minden bizonnyal az idő dönti el, hogy négy-öt esztendő alatt soknak vagy kevésnek számít az az ötven órányi közösségi munka, amit a középiskolásoknak teljesíteniük kell. Az intézmények ezzel együtt még csak „tanulják” az új rendszert, s igyekeznek biztosítani a feladatokat. Ha másképp nem megy, az iskola is ad munkát nekik.
A törvény arról nem szól, hogy egy-egy esztendőben mennyit kell dolgozniuk a tanulóknak, csak azt köti ki, hogy az érettségi bizonyítvány megszerzésének feltétele a leigazolt ötven óra; a munkáért pénzt nem kaphatnak a gyerekek.
S, hogy mit jelent a szolgálat?
A jogszabály szerint a közösségi szolgálat szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása. Azaz a határok kellően tágak, s nagy mozgásteret kap az iskola.
– Tavaly is volt pár tanulónk ilyen munkán, mert szerencsére már hívták őket civil szervezetek. Mivel azonban minden évben egyre többen lesznek az új rendszerben, ettől az évtől komolyan segítünk majd, hogy hasznos feladatot kapjanak a diákok. Maga az elképzelés jó, de véleményünk szerint komolyan kell majd figyelni rá, hogy érdemi feladatokat kapjanak – mondja Uzsalyné Pécsi Rita, az Árpád Gimnáziumot is magában foglaló Megyervárosi Iskola igazgatója.
Ő azt mondja, az iskolában felelőse lesz a munkák koordinálásának, s annak, hogy utánanézzen, valóban megfelelően hasznosul-e a munkaerő.
A Gandhi Gimnáziumnál elsősorban szociális feladatokat bíznak majd a fiatalokra.
– Erre már az elmúlt tanévben is volt példa. A keleti városrészben például az óvodában talált több gyerekünk 5-10 órás munkát. Gyermekfelügyeletben, programok szervezésében segítettek. Úgy gondolom, idén erősíteni tudjuk ezt a kapcsolatot – mondja Ignácz István, a Gandhi igazgatóhelyettese.
Ugyanígy a Leőwey Gimnáziumban is elindult már a diákmunka e formája a múlt tanévben. A fiatalok a Pécs-Normandia LIONS Clubban tevékenykednek, ahol tolmácsolással és szervezési munkával segítették a szervezetet.
Több pécsi iskolában viszont még csak most keresik a lehetőségeket – derült ki körkérdésünkből – ugyanis sok helyütt még nem tudják, milyen feladatokat adjanak a középiskolásoknak. Éppen ezért civil szervezetekkel, városi cégekkel, s az önkormányzattal vették fel a kapcsolatot. De van olyan intézmény is, ahol majd parkgondozást, virág- és faültetést bíznak a gyerekekre.