Az eddigi tapasztalatok szerint érdemes volt megreformálni a hivatali ügyek intézésének módját és helyét. A pécsiek szerint könnyebb ma eligazodni a bürokratikus útvesztőkben, hamarabb készülnek el az okmányok, és gyorsabban intéződnek az ügyek. Vajda János hivatalvezető szerint az alapokat lerakták, jövőre kiteljesedik a rendszer.
A minap köszöntötte százezredik ügyfelét a januári átalakulás óta Pécsi Járási Hivatal, ami szép eredmény a negyven települést lefedő szervezettől. Az eseménynek külön rangot adott, hogy Hargitai János kormánymegbízott is jelen volt, aki szerint az ügyfelek nagy száma és elégedettsége egyértelműen jelzi: a járási hivatal jól vizsgázott. A pécsiek az év elejétől meglepődve tapasztalhatták, hogy a korábban megszokotthoz képest másaz ügyintézők szemlélete, ügyfélbarát dolgozók ülnek az asztalok másik végén, s hatékonyabb az ügyintézés. Mindez a régi hivatalról nem mindig volt elmondható. Jelenleg az „állam arcaiként” megjelenő felkészült és empatikus munkatársak fogadják az ügyfeleket.
– Maga is tudja, száraz hivatalnokok voltak velünk szemben legtöbbször. Sokat kellett várni mindenre, s úgy éreztem, én vagyok értük. Most viszont, hogy a személyimet jöttem elintézni egészen más légkör fogadott. Biztos sokat is költöttek az újításokra, de ez lett volna mindig az elvárás – mondta lapunknak Fekete Pálné, amikor a Kossuth téri hivatalban kérdeztük tapasztalatairól.
Videó a százezredik ügyfélről: IDE KATTINTVA érhető el!
Vajda János, a Pécsi Járási Hivatal vezetője azt mondja, alapvető elvárás minden hivatali munkatárstól, hogy szolgáltatásként fogja fel munkáját, s ezért sokat is tettek az elmúlt hónapokban a tréningeken, a képzéseken.
– Ezek mellett másfélszeresére növeltük az ügyintézők számát, reggel nyolctól este nyolcig folyamatosan fogadjuk az állampolgárokat, a korábbi harminc napos ügyintézési határidő húsz napra csökkent, s a több hetes várakozásokat egy-két napra dolgoztuk le. Talán ennek is köszönhető, hogy a Kossuth téri okmányirodában napi 700-800 ügyfelet szolgálunk ki; dupla annyit mint egy évvel ezelőtt, s havonta ezerrel több okmányt állítunk ki – mondja az elmúlt időszak eredményeiről.
Vajda János arról is beszélt, hogy nemcsak az ügyintézésben, de a környezetben is igyekeztek ügyfélbarátabbá válni.
– Ma már kulturált, barátságos környezet, felújított épület, ital automaták fogadják az ügyfeleket a hivatalban. Gyereksarkot, pelenkázót alakítottunk ki. Ezek apróságoknak tűnhetnek, de mind-mind fokozzák az ügyfelek elégedettségét – mondja.
A pécsi járás egyébként az ország legnagyobbjai közé tartozik: 40 települést foglal magában, illetékességi területén közel 187 ezer ember él. A hivatal pedig több mint 210 kormánytisztviselőt foglalkoztat.
Ennek is köszönhető, hogy megteremtették a soron kívüli ügyintézés lehetőségét.
– A sorszámos pultnál ugyanis különösen méltányolható esetekben még aznap megindulhat az ügyintézés. Nem egyszer olyan emberek éltek ezzel a lehetőséggel, akiket lejárt személyijük miatt a határról fordítottak visszam, így őket is gyorsan ki tudtuk szolgálni – magyarázta Vajda János.
A hivatal másik újítása a pécsi járás egész területére kiterjedő települési ügysegédi rendszer. Ennek lényege, hogy a hivatal ügyfélfogadást tart a járásszékhelyen kívül eső településeken is. Ők az általános tájékoztatáson túl heti egyszer segítenek a helyieknek kitölteni a formanyomtatványokat és eljuttatják azokat a központba.
A változás viszont még nem fejeződött be.
– A járási hivatalok életében egy újabb mérföldkő a járási kormányablakok közeljövőben történő felállítása. Ezek azok az ügyintézési egységek, ahol az ügyfelek szinte valamennyi közigazgatást érintő ügyüket egyetlen „ablaknál” el tudják majd intézni az egyablakos eljárás keretében: 2014-től. A kormányablakokban a jelenlegi 63 ügykör helyett több mint 2600 ügykör elintézésére nyílik majd lehetőség – fejtette ki a vezető.
[frame]
Négy helyen lesz
A tervek szerint a Pécsi Járási Hivatalnak összesen négy helyszínen fog működni integrált ügyfélszolgálata: a Kossuth téren (a jelenlegi okmányiroda helyén), az Aidinger u. 43. szám alatt (Kertvárosban, a volt gyógyszertár épületében), a Szántó Kovács János u. 1. szám alatt (a Pécsi Tudományegyetem épületében), és az Indóház téren (a főpályaudavarnál). Az első kormányablak kialakítására Uránvárosban kerül sor, várhatóan még ebben az évben. A kormányablakok nyitvatartási ideje mindegyik egységnél 8 és 20 óra között lesz.
[/frame]