Az olcsó utazás, az ajándékok ígérete, valamint a különböző, adott esetben izgalmas programok teszik vonzóvá főként a nyugdíjas, de valójában bármelyik korosztály számára a termékbemutatókat. Azonban érdemes vigyázni, ugyanis a szervezők számtalan új módszerrel próbálják meg rávenni gyanútlan áldozataikat, az egyébként drága termékek vásárlására.
Legtöbb esetben a postaládák az első számú célpontjai a különböző árubemutatókra szóló meghívóknak és képeslapoknak, melyeknek még mindig sokan, főleg az idősebb korosztályból dőlnek be. A másik kedvelt módszere a szervezőknek a sokszor már zaklatásra hajazó telefonos invitálás. Ráadásul az ősz kifejezettem kedvez ezeknek a „rendezvényeknek”, hiszen ilyenkor több meleg, téli terméket, például paplant, párnát tudnak eladni. Arról nem beszélve, hogy a szállodákban is több hely áll rendelkezésre, de a buszos utakat és a bemutatókat is könnyebb és kevesebbe kerül leszervezni.
A Baranya Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőség eddigi tapasztalatai azt mutatják, hogy egyre több az egészségügyi szűrővizsgálatként, egészségnapként meghirdetett árubemutató, amelyek alkalmával vércukorszint, illetve vérnyomásmérésre kerül sor.
– A méréseket követően az eredményeket az előadók vagy munkatársaik személyre szólóan, az előadás időtartama alatt kiértékelik. Azoknak a résztvevőknek, akiknek ez eltér a normál értékektől, az adott probléma kezelésére a bemutató keretében eladásra kínált termékek használatát javasolják – mondta Csonka Edit felügyelő.
Az árubemutatók alkalmával különféle nyereményjátékokon vehetnek részt a fogyasztók, ilyenkor általában vásárlási kedvezményeket sorsolnak ki az előadók. Azonban Csonka Edit arra figyelmeztet, hogy ezzel olyan benyomást kelthetnek a fogyasztóban, hogy jelentős nyereménytől esik el, ha nem köt szerződést.
Azt érdemes megjegyezni, hogy bizonyos kereskedelmi gyakorlatok az Európai Unió egész területén tiltottak, viszont a termékbemutatók módszerei hivatalosan tisztességtelen kereskedelmi ajánlatnak minősülnek, a fogyasztóval szemben elfogadhatatlannak tekinthető meghatározott kritériumok alapján.
– Az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés szervezése nem tiltott tevékenység, azonban a meghívóban, vagy a bemutatón megtévesztésre alkalmas fogyasztói tájékoztatás, agresszív kereskedelmi gyakorlat, továbbá bizonyos termék árubemutatón való értékesítése tilos – magyarázta a felügyelő. – Ezen kívül a fogyasztó elállási jogáról szóló tájékoztatásnak is szigorú előírásai vannak.
Csonka Edit elmondta, hogy fogyasztóvédelmi felügyelőség munkatársai gyakran végeznek árubemutatókon ellenőrzéseket, ezeken mint érdeklődő fogyasztók vesznek részt, vásárolnak, szerződést is kötnek. A helyszíni ellenőrzések alkalmával, vagy fogyasztói bejelentések nyomán azt vizsgálják, hogy megtévesztő-e, vagy agresszív-e a kereskedelmi gyakorlat, a meghívóban közölt program valóban megvalósult-e, az ígért ajándékokat átadták-e, forgalmaznak-e olyan terméket, amelyek üzleten kívüli forgalmazása tilos, valamint megfelelően tájékoztatták-e a fogyasztókat az elállási jogukról.
– Fontos, hogy például gyógyászati segédeszköz, étrend-kiegészítő üzleten kívül nem forgalmazható, ami azt jelenti, hogy az árubemutatót szervező, vagy lebonyolító vállalkozás saját üzletén kívül nem forgalmazhatja ezeket a termékeket.
Csonka Edit azt javasolja, hogy aki részt vesz egy-egy árubemutatón, legyen kellően körültekintő és óvatos, ha pedig vásárol, mindenképp olvassa át az adásvételi szerződés minden – még az apró betűs részt is – pontját, alaposan.