14 C
Pécs
hétfő, október 28, 2024
KezdőlapPécs AktuálNézzen bele, milyen erkölcsöt tanítanak!

Nézzen bele, milyen erkölcsöt tanítanak!

Az általános iskolák kínálata szeptembertől új képzéssel bővült, felmenő rendszerben az első és az ötödik évfolyamon kötelező erkölcstan, vagy hittan közül választaniuk a szülőknek. Utóbbinál kézenfekvő, hogy mit és miből tanul a gyerek, azonban előbbinél sok a kérdőjel. Górcső alá vettük mindkét tankönyvet, hogy megtudjuk,  miről is szól pontosan az erkölcstan.

Hogy mit tanulnak a gyerekek erkölcstan óra alatt, még a szülők számára sem világos, sokszor a gyerekek se tudják megmondani. Az ötödik osztályosok tankönyvből tanulnak, viszont az elsősök elvileg nem, bár „Útravaló erkölcstan első osztályosoknak” címmel számukra is elérhető egy ilyen kiadvány.

Az elsősöknek szóló könyv hátulján le is írják, mi az erkölcstanórák feladata: nem más, mint hogy elősegítse az értékadó magatartási normák megismerését és emellett önálló gondolkodásra nevelje a nebulókat. A tananyag egyébként az életből merített tapasztalatokra épít.

Hat olyan fejezeten és 34 témán kell „átrágniuk” magukat a legkisebb nebulóknak, melyeket normál esetben már – elvileg az iskola előtt – óvodában elsajátítottak, mivel szocializált közösségben töltötték mindennapjaikat. Azonban kifejezetten hasznos részek is vannak a tankönyvben, mint például, hogy idegennel ne álljanak szóba a gyerekek.

erkölcstan1
Ezekhez az ismeretekhez talán nem lenne szükség külön tanórára, általában az első néhány hét az ismerkedéssel telik a nebulóknál.

 

erkölcstan2
Egy ilyen feladat nem feltétlenül tesz jót a gyerek önértékelésének, tekintve, hogy a diákok amúgy is szeretik megtalálni a hibát a másikban.

 

erkölcstan3
Valóban hasznos, ha erre az iskolában is felhívják a gyerekek figyelmét.
erkölcstan4
Az ünnepnapokkal régen tisztában kellene lenniük, normál esetben minden évben találkoztak már velük.

 

Az ötödik osztályosok erkölcstan könyve jóval összetettebb, a különböző témákat is komolyabb formában tálalja. Feladatokban, irodalmi és egyéb idézetekben gazdag, sőt órai játékokra is tesznek benne javaslatot, de még házi feladatot is kínál. Ezen kívül a diákok eddigi tapasztalataira építve, egy-egy ajánlatszerű idézettel indul minden fejezet.

A könyvet végigolvasva felmerül a kérdés: ezekhez az ismeretekhez, miért van egyáltalán szükség tankönyvre? Korábban az osztályfőnöki órákon beszéltek ezekről a témákról a tanárok, valamint odahaza a szülők készítették fel a gyerekeket a „nagybetűs életre”.

Az irodalmi betétek és a hozzájuk tartozó feladatok miatt a tananyag sokkal inkább hasonlít szövegelemzésre – ami nagy valószínűséggel a gyerekek többségét nem köti le –, mint a rejtélyes erkölcstan tanítására. A könyv azonban alapvetően hasznosnak tűnik.

erkölcstan 5
Irodalmi alkotást megadott szempontok alapján kell elemeznie a diákoknak. A könyv egyébként ilyen jellegű feladatokkal van tele.
erkölcstan6
Az egészséges életmódra nevelés, erről is szól a könyv… 

 

erkölcstan7
A diákok a fogyatékkal élő társaikról is tanulnak.
Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő