Elvitték Pécs adósságát, a város megoldotta a tömegközlekedés helyzetét és komoly változások várhatóak a közterület-felügyelet munkájában is. Páva Zsolt, Pécs polgármestere lapunknak adott interjúban beszélt az idei évről és 2014 legfontosabb céljairól.
-Milyennek értékeli az idei esztendőt?
-Pécs esetében az elmúlt időszak legkiemelkedőbb problémája a finanszírozás volt. Ez határozta meg az elmúlt időszakot is, ám egy éve Pécsett járt Pintér Sándor belügyminiszter, akkor jelentette be: a kormány átvállalja Pécs adósságának 40 százalékát. Már ez is nagy segítség lett volna, ám később már 70 százalékos átvételről volt szó. Ősszel pedig már hallani lehetett arról, hogy a kormány Pécs teljes adósságát, mind a 43 milliárdot átveszi. Ezt erősítette meg néhány hete a belügyminiszter Pécsett. Ez a segítség példátlan, ám továbbra sem ideális a város helyzete. A helyi gazdaság állapota nem túl rózsás, az iparűzési adóbevételünk visszaesett, az intézményi, működési hátterünk miatt a legtakarékosabb megoldások mellett is nagyon oda kell figyelni a gazdálkodásunkra. Ezen változtatni szeretnénk.
-Az adósságkonszolidáció hatása mikor válik a pécsiek számára is kézzelfoghatóvá?
-Még ősszel, annak a tudatában, hogy 70 százalékkal csökken az adósságunk, elfogadtunk egy adócsökkentő csomagot, amelyben a rászorultsági alapon vezettünk be könnyítéseket például az ingatlanadónál. Ám emellett az nagyon nagy jelentőséggel bír, hogy nem kell kamatot, tőkét fizetnünk. Ez csak jövőre 2,5 milliárdot tett volna ki, de két-három év múlva már 8-10 milliárdot utalhattunk volna át a bankoknak. Mindezt nem bírta volna el a város, csődbe jutottunk volna.
– A hírek szerint a következő, 2014-ben induló uniós pénzügyi finanszírozási ciklusban éppen a munkahelyteremtés lesz a fő prioritás. Miképpen tudja egy önkormányzat a piaci folyamatokat befolyásolni?
-Az önkormányzatnak indirekt lehetőségei vannak, de közvetlenül nincs hatása a piacra. Annyit tehet, hogy minden megtesz annak érdekében, hogy a városba hívja a foglalkoztatókat. Lehetőséget teremtünk a letelepedésre a déli ipari parkban, ami szinte teljesen kész. Minden szakmai fórumon, megbeszélésen hírét visszük a parknak, a társtulajdonos osztrák befektetőcsoportnak is érdeke, hogy minél hamarabb viszontlássa a befektetett pénzét. Ezzel együtt azt látjuk, hogy az ország nyugati felében olyan alacsony a munkanélküliség, hogy ott csak az nem dolgozik, aki nem akar. Így egyre inkább kelet felé tekintenek a beruházók, Pécsett pedig kiemelkedően magas a képzett munkaerő hányada. A városnak most a legnagyobb feladata a munkahelyteremtés, ebben számítunk a kormány támogatására is. Sok kritika érte a közfoglalkoztatást, ám az általuk végzett munka nagyon hasznos, hiszen nemcsak azért nagyon jó, mert visszaszoktatja a munkára az embereket, hanem olyan közterületi feladatokat is elvégeztek, amelyre korábban nem volt kapacitásunk. Az idegenforgalom terén is nagyobb elmozdulást szeretnénk.
-Éspedig?
-A városmarketingért felelős cég, az Irány Pécs! Kft. élére új vezető került, akitől még nagyobb intenzitású munkát várunk el. És már működik a helyi szakemberekből álló idegenforgalmi kerekasztal, továbbá keressük a kapcsolódási pontokat a bikali reneszánsz élménybirtokkal is, miként tudjuk egymást segíteni, keresni.
-Lecserélték a közterület-felügyelet vezetőjét is. Mi volt a döntés oka?
-Nagyon megváltozott a felügyelet munkája és további változások elé néz ez a terület. A korábbi vezető munkájáért köszönettel tartozom, ugyanakkor a változások során sokkal szorosabb lesz a kapcsolat a rendőrséggel, kötelező lesz a közös járőrözés és nagyobb szerepet kell betölteniük a közbiztonság javításában. Ezért kerestünk új vezetőt, akinek nagyobb rendészeti tapasztalata van, Tubák Zoltán személyében meg is találtuk, aki korábban osztályvezető volt a rendőrségnél.
– A pécsi buszok: már jönnek sorra az új járművek Pécsre, jelenleg 35 új busz van forgalomban. Megoldódott a pécsi tömegközlekedés helyzete?
-Az év elején még azt mondtam, hogy az egyik leginkább megoldásra váró terület a tömegközlekedés, de azóta a 35 új busszal sikerült a legrosszabb, legöregebb Ikarusokat kiváltani, mára már biztosítottá vált a közlekedés. Ugyanakkor az összes régi Ikarust le kell cserélni, 2015 végére szeretnénk elérni, hogy ezek kikerüljenek a forgalomból. Helyettük Credókat, Rába-Volvo buszokat vásárolnánk, amelyek komfortosabbak, alacsonypadlósak, nagy részük pedig légkondicionált.
-Lezárult a vízmű-ügy is idén, de a legfrissebb hírek szerint a Tettye Forrásházban hárommilliárd forintért részvényes lesz az állam. A szocialisták nem értik, miért éppen ennyit, miért kell az államnak beszállnia a cégbe.
-Ez a lépés konkrétan nem a Pécsi Vízmű Zrt.-vel kapcsolatos korábbi jogvitához, hanem a rezsicsökkentéshez kapcsolódik. A rezsicsökkentés egyik akadálya az volt, hogy a szolgáltatók rendszere nem volt egységes, ahhoz, hogy valóban hosszú távon is fenntartható legyen a rezsicsökkentés, kevesebb szolgáltató kell. Ez részben már meg is valósult. A Tettye Forrásházban az állami szerepvállalással garantálható az, hogy a díjak egységesebbek, alacsonyabbak legyenek. Az állami és az önkormányzati tulajdon pedig nem egymás ellenségei.
-Milyennek látja a következő esztendőt?
-Két választás is lesz, és általában amelyik párt jól szerepel a tavaszi parlamenti voksoláson, az az önkormányzatin is. Pécsett két választási kerületet alakítottak ki az eddigi három helyett, s két felkészült kollégám indul ezekben, Hoppál Péter és Csizi Péter. A városban járva, az emberekkel beszélgetve úgy látom, hogy komoly esélyük van a győzelemre. Az őszi voksolás pedig azért hoz újat, mert az eddigi négy helyett öt évre választják meg az önkormányzati képviselőket. A hosszabb időre még koncepciózusabban kell felkészülni, más helyzet lesz.