Kis híján a teljes összeomlás fenyegette a pécsi buszközlekedést még két-három éve. Az új buszok vásárlásával, a menetrend teljes átalakításával, az új kedvezményekkel viszont valami elindult buszfronton. Csizi Péter alpolgármestert kérdeztük arról, hányadán állunk ma a pécsi közösségi közlekedéssel, s mi várható még a jövőben.
– Beszerelték a buszokba az új LED-táblákat, hamarosan hangosbemondót is kapnak a járatok és interneten is nyomon követhetjük őket, lassan pedig a buszok harmada vadonatúj lesz. Mi lesz még?
– Éppen a kellős közepén vagyunk a teljes pécsi buszközlekedés megújításának, hiszen nemhogy az alapokból, de a mínuszból kellett visszahozni a társaságot. Új céget kellett alapítanunk, s ezzel együtt vonzóvá kellett tenni a buszozást a városban. Talán sokan nem tudják, de a pécsi közösségi közlekedés csaknem összeomlott, amikor átvettük azt a korábbi szocialista városvezetés által városunkba hívott magánbefektetőktől. A Tüke Busz új cégként ma stabilan működik, be tudott állítani 37, februártól már 42 új buszt a valamivel több mint napi 100 járművet használó közlekedésbe. Elkezdődött a menetrend teljes újraszabása a pécsiek igényeinek megfelelően, modernizáltuk az utastájékoztatást, biztos hátteret adtunk a sofőröknek. Az építkezést azonban tovább kell folytatnunk, mert akad még tennivaló.
– Van, aki szerint nem is kellett volna hozzányúlni a rendszerhez. Mi történt volna, ha nem lép az önkormányzat 2012-ben?
– A buszok előző ciklus alatt történt jogszerűtlen kiszervezése, az abból eredő milliárdos adótartozás, az elmaradó javítások miatt ellehetetlenült volna a szolgáltatás. A buszfoglalást megelőző napokban jelezte a MOL, hogy ha nem tesz valamit az önkormányzat, akkor megszünteti az üzemanyag-szállítást, mert az akkori (PK Zrt.) menedzsment százmilliós tartozást halmozott fel. Tehát, ha akkor nem szerezzük vissza a céget, két nappal később az egész városban leállt volna a buszközlekedés. Az volt a feladatunk, hogy egyrészt folyamatos működést garantáljunk, miközben el kellett indulnunk egy viszonylag gyors fejlesztéssel, hogy ne veszítsük el az utasokat. Akinek volt szeme láthatta: rossz műszaki állapotú, koszos buszok jártak idejétmúlt vonalhálózaton. Ezen változtatni kellett.
– Mi volt a fő probléma?
– Kezdjük azzal, hogy nem voltak buszaink, mert kiszervezték őket, s csak a bíróság juttatta vissza őket a PK Zrt.-nek. A régi – egyébként leromlott állapotban örökölt – Ikarusokat és Mercedeseket ma is bérelnünk kell emiatt. Szerencsére egyre kevesebbet. Ezért hoztuk létre a Tüke Buszt, amely képes buszok vásárlására, tiszta, új cégként képes volt több százmillió forintos fejlesztési forrást nyerni utasirányító és -tájékoztatási rendszerre, jól működő szervizelést végezni, rendezni a sofőrök bérét, juttatásait, a pécsiek kérésének megfelelően teljesen átírni a menetrendet. Ez másképp, a régi társasággal, pláne régi menedzsmenttel nem ment volna.
– A menetrend és a buszok állapota, vásárlása kapcsán például mindig komoly igények, elégedetlenségek voltak az utasok részéről. Megváltozott mindez?
– Mindig lesznek elégedetlenek, ezzel tisztában vagyunk, de egyre elenyészőbb számban; s ez a lényeg. A pécsiekkel közösen döntöttünk mindkét esetben, ezért végzett a társaság egy teljesen független, civil egyesülettel igényfelmérést a menetrend átalakításakor, amelyhez, megjegyzem, számomra érthetetlen okokból több mint egy évtizeden át nem nyúltak hozzá. Szinte ugyanúgy, ugyanoda közlekedtek a járatok, mint a bányák, a bőrgyár, a baromfifeldolgozó működése idején. Több átszállással lehetett csak utazni, nehézkes volt a közlekedés. Ezen változtatunk hatalmasat februártól. Talán emlékeznek, egy meglehetősen nagy buszteszten kértük meg a pécsieket, válasszunk együtt buszt. Ezért döntöttünk: csak alacsony padlós, légkondicionált, korszerű motorral szerelt és új buszokat szerez vásárlásaival a Tüke Busz. Szintén velük együtt döntöttünk úgy, hogy a kisgyermekkel utazóknak, a hétvégén éjjelente utazó nőknek, a bulizó fiataloknak kedvezményeket adunk. Az új buszok pedig kényelmesebb utazást garantálnak, gyakorlatilag megszűntek a járatkimaradások s ezzel kimutathatóan nőtt is a buszozók száma.
– Önök azt mondják, lecserélték már a buszok harmadát, az utasok azt, miért csak ennyit? Nem lehetett volna egyszerre cserélni, mint apránként beszerezni a járműveket?
– Célunk, hogy lecseréljük az összes maradék Ikarust és Mercedest is. De még nem idén, s azt sem tudom megígérni, hogy jövőre. Azért nem, mert nem követhetünk el elhamarkodott lépéseket, mint elődeink. Mindig csak addig nyújtózkodhatunk, ameddig a takarónk ér, amíg nem veszélyeztetjük túlzott beszerzésekkel a Tüke Busz és a város költségvetését. Ezért látják az utasok, hogy kettő, öt, esetenként 10-15 új busz érkezik Pécsre.
– Mit tudunk a jövőről?
– Megígérhetem, hogy idén legalább 47 új busz fog közlekedni a pécsi utakon a most meglévő 37 után. Az sem titok: a város 4 milliárd forint hitelről tárgyal az állami tulajdonú fejlesztési bankkal, hogy újabb forrást kapjunk a buszcsere programra. Két fordulón túljutottunk, a következő hónapokban eredménye is lehet ennek. Szakmabeliek szerint negyven-ötven csuklós buszra vagy 70-80 szólóra is elegendő lehet a pénz. A menetrendet évről évre a többségi igények szerint változtatni fogjuk, s szeretnénk kialakítani egy önálló szervizbázist, hogy ne külsős vállalkozások tartsák karban a pécsiek buszait, hanem a város cége, a Tüke Busz.