Immár biztos, hogy megvalósul a pécsi extrém kerékpárosok egy régi álma: a napokban aláírt szerződés garantálja, hogy a PSN Zrt. által elnyert ötmillió forintos pályázati támogatásból megépülhet a Kertvárosi Kerékpáros Park.
A város déli részén fekvő mintegy 3,5 hektáros korábbi „senki földjét” bő egy esztendeje kapta meg üzemeltetésre a PSN Zrt., eleve azzal a céllal, hogy sportiskolája kerékpárosai számára korszerű, többfunkciós, számos szakág és korosztály igényeinek megfelelő kerékpárparkot hozzon itt létre.
A megkezdett munka, illetve számos pályázat közül a Magyar Kerékpársportok Szövetségéhez benyújtottra érkezett most kedvező válasz: a szövetség és az állami sportberuházásokat felügyelő BMSK által megkötött szerződés szerint a pályázatban foglalt elképzeléseket a kért ötmillió forinttal támogatják.
Emlékezetes, hogy a szakosztály tagjai már tavaly saját, kétkezi munkával elkezdték a terület csinosítását, sőt, néhány pályaelemet is építettek, amelyeket vandálok még tavaly ősszel gyakorlatilag megsemmisítettek. Épp ezért a mostani pályázat egyik legfontosabb és első felhasználási területe a környék biztonságos körbekerítése lesz.
Ez után jelentős földmunkával, kő- és faelemek sokasága segítségével négy különböző szakág részére többféle nehézségű és hosszúságú pályaelem épülhet meg. Kiváló verseny- és edzőterepre találhatnak így itt a four cross, a dirt jump, a freeride és a BMX-cross kedvelői. Hangsúlyozandó ugyanakkor, hogy a pályákat úgy tervezték, hogy ne csak a profi versenyzőket tudják kiszolgálni, hanem a két kerékkel még csak barátkozó legkisebbeket, illetve az esetlegesen az utcáról betérő műkedvelőket is, így a város szabadidőportos közönsége is sokat profitálhat belőle.
A területen mindezek mellett egy konténerház is épülhet, ahol a legfontosabb eszközöket tárolhatják majd. A ténylegesen májusban induló és még a nyár vége előtt elkészülő és a kerekesek birtokába kerülő kertvárosi beruházás révén jelentős előrelépés várható a Mecsek védett területeinek megóvása terén is, hiszen biztosan sokan lesznek, akiket ez a profi terep idecsábít majd az egyébként tiltott erdei „fekete pályákról”.
Ugyanilyen fontos szempont, hogy a kerékpárpálya a „szellemvárosi” lakótelep déli csücskében jól megközelíthető helyen, kellő autóparkolóval is szegélyezett területen fekszik, így a versenyzők mellett akár családok rendszeres egészségmegőrző kikapcsolódásának is biztonságos, több tudásszinten elérhető, ideális helyszínévé válhat.
[box title=”Hegyikerékpáros abc”]Four cross (4X): a pálya végig lejt, hossza rövid (300 m körül), teletűzdelve természetes vagy mesterséges akadályokkal. A pályán egyszerre négy ember küzd egymással és a pálya nehézségeivel.
Dirt jump: a bringás a lendületvétel után az egyik földbuckáról (kidobó) a másik földbuckára (érkező) ugrat át, miközben a levegőben valami trükköt próbál bemutatni, amit a zsűri a nehézségi fokához mérten pontoz.
Freeride/slopstyle: új, show-jellegű szakág, ugyancsak a lejtőzőknek, ahol többútvonalas pályán kell végighaladni. A zsűri az útvonal nehézségét, levegőben bemutatott trükköket pontozza.
BMX cross: a BMX alapja, amit „szegény” motokrosszozni vágyó fiatalok találtak ki, akiknek nem volt pénzük motorra (Bicycle MotoX). Nyolc versenyző indul egymás ellen egyszerre egy akadályokkal teletűzdelt pályán.[/box]
[box title=”A Pécsett épülő főbb pályaelemek”]Pump track: földből vagy fából épített pálya, amely döntött kanyarokból, földbuckákból és ugratókból áll. Általában körpálya, amin nincs meghatározott menetirány, rajt-cél, illetve a pálya eleje és vége. Tekerés nélkül, testsúly-áthelyezéssel és a karok-lábak pumpáló mozdulatával halad a bringás és próbál minél nagyobb sebességre szert tenni.
North shore: fából épített elem, hossza és szélessége változó. Lehet hosszú, akár hullámvasútra emlékeztető vagy keskeny, egyensúlyozásra kényszerítő, vagy ugrató, letörés stb.
Wallride: természetben is előforduló, de általában földből vagy fából épített, a függőleges falhoz közelítő dőlésszögű fal, amin a bringás halad, vagy ugratóként, illetve „landoló helyként” használja.[/box]