Évente körülbelül 40 súlyos baleset történik Magyarországon a vasúti átjárókban, aminek fele halállal végződik – többek között erre hívták fel a figyelmet a „Közlekedj biztonságosan a vasúti átjárókban!” kampánnyal, amit kedden tartottak a világ 100 országában, köztük Magyarországon is. Az öt éve indult akció célja, hogy felhívják a sofőrök, kerékpárosok és még a gyalogosok figyelmét is a veszélyes átjárókra. Nemcsak az interneten találkozni meghökkentő videókkal. Pécsett sem ritka, hogy a piros jelzés ellenére gyalogolnak át a vonat előtt. Az ehhez hasonló esetekre akarja felhívni a figyelmet a Közlekedj biztonságosan a vasúti átjárókban elnevezésű kampány, amit kedden tartottak. Világszerte száz ország csatlakozott az akcióhoz, köztük Magyarország is. A MÁV Zrt és a rendőrség közösen tartott ellenőrzéseket a veszélyes átjáróknál. Baranya megyében a szenlőrinci kereszteződésnél figyelmeztették az autósokat és a kerékpárosokat a veszélyes helyzetekre.
– Veszélyesnek tartom azokat az átkelőket, ahol még a töltés is megnehezíti az átkelést. Itt Szentlőrincen többen rá is gyorsítanak az emelkedő előtt, amiből általában meg is van a baj – mondja Jóni Károly, sellyei lakos.
– A vasúti átjárónál körülnézünk, majd a fénysorompót ellenőrizzük és szép egyenletes tempóval átmegyünk a síneken! – figyelmeztet Posta Róbert, szakoktató. Posta hozzáteszi: a sofőrök egyre figyelmetlenebbek és amióta megszűnt a sebességkorlátozás a vasúti átjárókban előfordul, hogy túl gyorsan haladnak azon át.
– Több mint tíz éven keresztül volt egy olyan jogszabály, hogy a vasúti átjárót 30 km/h átlagsebességgel lehetett lakott területen belül, 40 km/h átlagsebességgel lakott területen kívül megközelíteni, továbbra is fennmaradt az, hogy fokozott óvatossággal és kellő körültekintéssel kell megközelíteni ezeket az átjárókat, független attól, hogy mit mutat a vasúti átjáró jelzőberendezése, mindig meg kell arról győződni, hogy érkezik-e vasúti járműszerelvény – mondja Posta Róbert.
A vasúti átkelőhelyeken legalább 5 km/h átlagsebességgel kell áthaladni, az átjáróra való ráhajtás előtt pedig meg kell győződni arról, hogy azon folyamatosan, megállás nélkül át lehet-e jutni. De a legtöbben figyelmetlenek és ebből van a baj – mondják a szakemberek.
Átlagosan évente 40 személyi sérüléssel járó baleset történik vasúti átkelőhelyeken, amelynek többsége súlyos sérüléssel vagy halállal végződik. A balesetei okok között a figyelmetlenség, a türelmetlenség és az agresszív járművezetés szerepel. Kedden a világ több mint száz országában – köztük Magyarországon is – ellenőrzéseket tartott a MÁV és a rendőrség a vasúti átjárós balesetek megelőzéséért szervezett országos kampánynapon.
(KÉP – Mohácsi út melletti átjárónál készült!!!!- A gyalogosok azt mondták: „beszélgettek, ezért nem vették észre, hogy pirosra váltott a jelzés”.