Vészesen közeleg a szünidő vége, indul a bölcsőde, óvoda, iskola. Na de mit tehetnek a szülők, hogy visszaszoktassák a gyerekeket a hosszú vakáció utáni hétköznapokra? Biztos, hogy nem árt odafigyelni pár dologra, de azért nem is kell olyan nagy ügyet csinálni a tanévkezdésből.
Nem kell aggódni
A szülőknek valószínűleg sokszor nehezebb az augusztus vége, mint a gyerekeknek. Utóbbiak ugyanis jó esetben már alig várják, hogy találkozzanak kortársaikkal és elmeséljék egymásnak az élményeket, az ősök meg közben súlyos tízezreket költenek tanszerekre, tisztasági csomagra, új ruhákra és így tovább. A gyerekek szempontjából többnyire semmilyen nehézséget nem jelent a tanévkezdés, az első pár nap általában még úgyis hagy nekik egy kis átmenetet.
Kell az átállás
Azért az utolsó 1-2 hétben az iskolásoknál fontos, hogy elkezdjük visszavezetni a szigorúbb napirendet. Ehhez elegendő, ha napi fél-egy órát gyakoroljuk velük a matekot, helyesírást, olvasást, nagyobbaknál átnézzük az olvasónaplót – javasolja Goldmann-né Fehér Hajnalka, gyermekpszichológus.
E mellett ilyenkor már vissza kell állni a normál alvásidőre, azaz időben le kell feküdnie a gyereknek, hogy fel tudjon kelni kora reggel.
A tanszerek, esetleg új tesi felszerelés, ünneplő ruha megvásárlása jó, ha a gyerkőccel közösen történik – bár ez csemetefüggő, ha túlságosan követelőző, akkor lehet, hogy jobb, ha egyedül megyünk – mert így ő maga is kiveheti a részét a készülődésből.
Beszélgessünk
Az esetleges félelmek, szorongás elkerülése vagy épp megszüntetése érdekében mindenképpen beszélgessünk a gyermekkel, javasolja Goldmann-né. Normál esetben visszaszoktatás vagy felkészítés címszó alatt elegendő megbeszélni vele, hogy mit vár a leginkább az oviban, suliban, ki vagy mi hiányzik neki.
– Jó megoldás az is, ha megkérjük, mesélje el, esetleg rajzolja le a nyári élményeit. Így a suliban is könnyebben megy majd az élménybeszámoló és átalakítja az élményeket szavakká, rajzokká – mondja a szakember.
Ha esetleg a szülő azt veszi észre, hogy a gyermek fél, akár még az első pár napban is lehangolt, akkor jó módszer lehet arról társalogni, ő maga mit szeretett az iskolában, milyen volt, amikor ő lett elsős vagy épp ötödikes és így tovább.
– A nagyobb váltások – első osztály, felső tagozat – szoktak olykor kisebb gondot okozni. Ilyenkor sokat segíthetünk azzal, ha elmondjuk, biztosan lesznek majd nehéz pillanatok, de ne féljen segítséget kérni és megosztani a gondjait a szüleivel, tanáraival – tanácsolja a gyermekpszichológus.
El kell engedni
A szakember tapasztalatai szerint akkor szokott igazán komoly szorongás, iskolaundor kialakulni a gyerekeknél, ha a szülő nem képes elfogadni, felfogni, hogy az ő kis szeme fénye elindult a felnőtté válás útján. Ezért a legfontosabb, amit tehetünk, hogy időben elengedjük a kezét és hagyjuk, hogy maga nézzen szembe a kihívásokkal.