A telefont nyomkodja egész nap? Könyvet csak muszájból vesz a kezébe? Bár a felmérések szerint a mai gyerekek többet olvasnak, mint elődeink, ez a javulás nem az irodalom, hanem a világháló számlájára írható. A kérdés az, hogyan szerettessük meg a kisiskolás korosztállyal az előbbi csoportba tartozó műveket? Mit, és mikor vegyünk le a polcról?
Bár a legtöbb szülő a felgyorsult életet, a képernyő előtt eltöltött órákat és a pedagógusokat okolja azért, ha gyermeke nem szeret olvasni, jó tudni, hogy a szülői példa talán az egyik legfontosabb befolyásoló tényező. A tapasztalat pedig azt mutatja, hogy nagyjából 12 éves kor körül, a kamaszkor beköszöntével érkezik el az a határ, ami után már nehéz igazán jó olvasót nevelni egy gyerekből – mondja Pásztor Csörgei Andrea, a Kaméleon Olvasóklub szakmai vezetője.
– Azokban a családokban, ahol a gyerek nem látja a felnőtteket könyvvel a kezükben, vélhetően ő maga sem ezt a formáját fogja választani a szabadidő eltöltésének – így a szakember.
A tanítók, tanárok részéről a bőséges kínálatból való választás okozza a legnagyobb nehézséget.
– Hiányzik a tanárképzésből ez a fajta oktatás – illetve csak nagyon kevés óraszámban hallgathatják a diákok – kevés az erre a témára specializálódott portál. Ezt a hiátust is próbáljuk betölteni a Kaméleon Olvasóklubbal, illetve reméljük, hogy a Károli Egyetemen idén elinduló gyerekirodalmi szakirányú továbbképzés is javít valamit a helyzeten – magyarázza Pásztor Csörgei Andrea
Az olvasóklub célkitűzéseiről ITT tájékozódhat bővebben.
A kisiskolás korosztályt egyébként nagyon könnyű megszólítani olyan könyvekkel, melyek tematikája az ő életkori szituációikról, napi eseményeikről szólna, például családi problémák, iskolai élettel kapcsolatos dolgok. Borzasztóan fogékonyak a humorra. Nagyon szokták szeretni a klasszikus mesei alapokon nyugvó, ám modern nyelvezettel, vagy modern környezetbe átemelt történeteket is. A nagyobbaknál népszerűek a történelemmel, legendákkal kapcsolatos szövegek is.
Mindezek mellett roppant fontosak a jó, esztétikus, minőségi illusztrációk. Ebben az életkorban még nagyon nyitottak, bátran adhatunk a kezükbe olyan képeskönyveket is, melyek számunkra akár meghökkentőnek, szokatlannak tűnnek.
A Kaméleon Olvasóklub ajánlata
[box title=”1. osztályosoknak:” box_color=”#d5e490″]
Bosnyák Viktória: A szomorú kacagány
Lagercrantz, Rose: Az én boldog életem
Jean-Philippe Arrou-Vignod: Liza és Micsoda az iskolában
Szegedi Katalin: Lenka[/box]
[box title=”2. osztályosoknak:” box_color=”#d5bbdd”]
Timo Parvela: Ella és barátai
Alex T. Smith: Claude a városban
Simon Réka Zsuzsanna: Ahány király, annyi mese
De Vlieger Evelien – Panders Wendy: Az új barát[/box]
[box title=”3. osztályosoknak” box_color=”#fbf8a7″ title_color=”#1b0e0e”]
Domonyi Rita: Tündérbodár
Czigány Zoltán: Labirintó Csoda és Kósza körül a Föld
Andri Snaer Magnason: A kékbolygó története[/box]
[box title=”4. osztályosok” box_color=”#faa289″]
Tasnádi István: A kőmajmok háza
Darvasi László: Trapiti
Jeney Zoltán: Rév Fülöp
Nyulász Péter: Helka[/box]