Október 15-17. között – az 1967-es kezdet óta – immár 43. alkalommal dübörögnek föl a Mecsek-rali keretében versenyautó-motorok. A múlt felemlítését indokolja, hogy az egyre népszerűbbé váló Historic Eb-sorozat története során először hazánkba is ellátogat – így a legmodernebb technika mellett negyedszázaddal ezelőtti, vérbeli versenygépeket is láthatnak a ralibarátok.
Valószínűleg a „köszönet” volt a legsűrűbben elhangzott kifejezés a hétvégi futamot megelőző sajtótájékoztatón a pécsi Bellagio étteremben, és nem ok nélkül. A hazai autósport-történelemben ugyanis már a Historic Eb-futam mostani Pécsre jövetele is mérföldkövet jelent, ám annak hivatalos bejelentése, hogy jövőre a már valóban világszínvonalat jelentő IRC-sorozat mezőnyét is itt üdvözölhetjük, a főszereplők, azaz a pilóták számára is akkora öröm volt, hogy vastapssal köszönték meg a főszervező Jelen Istvánnak e „hőstettet”.
Ő pedig a jelenlévő politikusok közül Bánki Eriknek, az Országgyűlés sport- és turizmus bizottsága elnökének, Nagy Csaba pécsi alpolgármesternek, illetve Ruzsa Csaba EKF-menedzsmentközpont-vezetőnek – hiszen, amint az elhangzott, a helyi és az országos (sport) politikai, illetve a legszélesebb körű szakmai összefogás és lobbitevékenység kellett a sikerhez. A Magyar Nemzeti Autósport-szövetség rali-szakágvezetője, Dudás Gyula meg is jegyezte, e két rangos verseny jóvoltából a kultúrfővárosi mellett Pécs a rali fővárosának címét is kiérdemelné.
A jövőből a jelenbe, illetve még előbb a „múltba” visszakanyarodva: a hétvégén a Historic Eb keretében 47 páros vág neki a két nap alatt összesen teljesítendő 447,2 kilométernek, amelyből a tíz gyorsasági szakasz 157,29 kilométert tesz ki. Soraikban az egykor csúcstechnikát jelentő Porschékkal, Lancia Stratossal és Fulviával, FIAT Abarth-tal, Ford Escort Mk 1-essel, Volvo Amazonnal – és persze a velük együtt járó „igazi” karburátor- és kipufogóhanggal, illetve „keresztbeérkezős” vezetéstechnikával.
Az Eb-futammal ténylegesen együtt futó, de természetesen külön értékelt magyar bajnoki évzáró (ORB) nevezési listája további 85 párost, illetve autót számlál – a legnagyobb létszámú idei hazai raliviadal titulusát ezzel máris kiérdemelte a 43. Allianz-rali.
Érdekesség, hogy a mezőnyben ott találjuk Aschenbrenner György és Pikó Zsuzsa nevét is – akik úgy döntöttek, nem ülnek már megszerzett bajnoki trófeájukon, hanem igazi örömautózással zárják az esztendőt. Ehhez új autót is „szereztek”, így a bajnokpáros a pécsi Hering Gyula Honda Civic Type-R R3-asában száguldva köszönheti majd meg az „Asi-fun”-ok egész éves támogatását. Hasonlóképpen itt lesz az abszolút ezüstérmes is, igaz, Tóth János és Tagai Róbert sem az S2000-es 207-essel, hanem egy „utcai” RCZ Peugeot-val, ráadásul az előfutók között – mint mondják, leginkább a jövő évi IRC-futamra előkészülve – teljesíti a távot.
A futam szokásosan a Pécs Plaza parkolójában indul a péntek délutáni prológgal, majd szombaton nyolc, vasárnap további két gyorsasági szakasz vár a mezőnyre.
43. Allianz-rali, program, útlezárások
(A gyorsaságik mellett az első autó rajtideje, zárójelben az adott útszakasz pályazárási ideje)
Október 15. péntek
Prológ: Pécs Plaza parkoló, 15.00
Október 16. szombat
Szerviz, Pécs Plaza
GY1 Pécs, Camping – Árpádtető 10.38 (06.30-21.00)
GY2 Mecsekpölöske – Alsómocsolád 11.21 (07.00-13.00)
GY3, 6 Zobák – Pécsvárad (nézők elől elzárt terület!) 12.29 és 16.23
Szerviz, Pécs Plaza
GY4, 7 Bakonya – Nyárásvölgy 14.37 és 18.31 (11.00-20.00)
GY5, 8 Orfű – Árpádtető (körjellegű) 15.25 és 19.19 (11.30-21.00)
Szerviz, Pécs Plaza
Október 17. vasárnap
Szerviz, Pécs Plaza
GY9 Nyárásvölgy – Hetvehely 11.58 (08.00-13.00)
GY10 Abaliget – Pécs, Camping 12.36 (08.30-13.30)
Szerviz, Pécs Plaza
Ünnepélyes díjkiosztó céldobogón: ExpoCenter, 13.20
A távolsági buszok menetrend változásaiért klikk ide!
Szűcs Zsolt írása.