Ma a négy évvel ezelőtt érvényes árakon lehet tankolni a kutaknál. Azóta volt, hogy a jelenlegi összegnél egy százassal is többet kellett literenként leperkálnunk. Emlékszünk, az árakat sokszor éppen a dráguló benzin miatt emelték. A csökkenés most persze nem jelenti azt, hogy olcsóbbá válnának a díjak, mert közben más is emelkedett – legalábbis ez derült ki pécsi körkérdésünkből.
A lapunknak nyilatkozó pécsi szállítmányozó cégek vezetői, munkatársai úgy nyilatkoztak lapunknak, hogy évek óta egyre emelkedtek az üzemanyagokon kívüli egyéb költségeik. Ezeket nagyrészt korábbi nyereségükből teremtették elő, magyarán ma kevesebb a profitjuk emiatt. Többjük veszteségekről is beszámolt, így a mostani üzemanyagár-csökkenés csak kompenzálja a korábban elszenvedett károkat – fejtették ki.
A társaságokat összefogó szervezet, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára, Peredi Péter pedig azt mondta, az útdíj, a biztosítási díj emelkedése, az új elektronikus árukövető rendszer adminisztrációs terhe többletköltségeket jelent majd számukra. A fuvarozók arra is emlékeztettek, hogy a szállítási díjakban nem érvényesítették a korábbi gázolaj-drágulást, sem az egyéb költségeket, s most sem készülnek ilyesmire.
A megkérdezett pécsi taxisok évek óta ugyanolyan árakon dolgoznak, mondták lapunknak a nagyobb társaságok és az egyéni fuvarozó képviselők. Szerintük azt sem lehet tudni, mikor változik ismét a benzin, gázolaj ára. Egyikük azt mondta, havonta száz- százötvenezer forintot tud hazavinni; az olcsóbb benzin miatt ugyanakkor csak 10-15 ezer forintos plusza keletkezik. Az árakban így egészen minimális csökkenést tudna csak elérni.
Arról is beszélt egyikük, hogy a piaci verseny – főként a társaságokon kívül dolgozó kollégák nyomott árai – miatt a korábban sem tudtak emelni, hasznuk zsugorodott csak az elmúlt években.
A Tüke Busz Zrt. sem csökkenti a viteldíjakat, a cég utoljára három éve emelt a bérletárakon, azok azóta szinten maradtak a magas üzemanyagárak idején is. A vállalatnak ugyanakkor a komfortosabb, utasbarátabb fonódó hálózat üzemeltetése többe kerül, mint a korábbi átszállásos rendszer. Ráadásul időközben kedvezményt kaptak a cégtől a Tüke-kártyás hétvégén éjszakánként buszozó nők, a kisgyermekesek, a polgárőrök.
A közösségi közlekedés – legyen szó az állami ármegállapítással dolgozó vasútról vagy helyközi buszozásról vagy a helyi cégekről – veszteséges üzem. Az állam és a helyi önkormányzatok is közpénzekkel támogatják meg a rendszert – vélekednek a cégnél.