Pár hónappal azután, hogy Pécs az országban elsőként kapta meg a Fogyasztóbarát Település díját, újabb fogyasztóvédelmi sikerre került sor a városban, ugyanis három üzlet is elnyerte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság elismerését, melyet kizárólag olyan boltok kapnak meg, melyek amellett, hogy minden jogszabályt betartanak, barátságos és vevőbarát üzletpolitikát alakítottak ki. A díjakat Koszorús László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára, és Horváth Zoltán kormánymegbízott adta át.
A Baranya Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége 2015 januárjában három pécsi üzletben is elvégzett egy próbavásárlással egybekötött hatósági ellenőrzést, melynek célja az áralkalmazás és az árak feltüntetésének megvizsgálása volt.
Kerner Helga, a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség vezetője elmondta, hogy a vizsgálat során jogsértést nem állapítottak meg, így a három üzlet – a Stradivarius, az Yves Rocher, és a DM – jogosulttá vált arra, hogy felkerüljön a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság pozitív listájára.
Koszorús László, fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta, a díjjal azon üzletek intézkedéseit kívánják értékelni, amelyek hozzájárulnak a fogyasztóbarát szemlélet általánossá válásához. Kiemelte, hogy a Baranyai Fogyasztóvédelem díja nem csak a visszatérő vevőkört kialakító üzleteket minősíti, hanem a felügyelőség munkáját is, hisz míg az országban máshol a hivatal neve hallatán mindenkinek „elkezd izzadni a tenyere”, addig a baranyai fogyasztóvédelem már kialakított egy barátságos képet a hivatalról, hiszen ők „nem inzultálnak, hanem konzultálnak”.
Horváth Zoltán kormánymegbízott ehhez hozzátette, hogy ez a „pozitív diszkriminációs lista” a bizonyítéka annak, hogy a Fogyasztóvédelem ma már nem csak büntet, hanem támogat, segít, és ösztönöz is. Ez azonban egyelőre baranyai privilégium, ehhez a hozzáálláshoz az ország többi szakigazgatási szervének még fel kell nőnie.
Az áralkalmazás és árfeltüntetés jogszabályainak tehát megfeleltek ezek a boltok – sőt még vevőbarátok is voltak.
Máshol viszont már akadt probléma. A karácsonyi, tavaszi vagy éppen nyári akciók során ugyanis előfordulhat, hogy egy ügyeskedő üzlet előbb felviszi az adott termék árát, majd azt „akcióban” kínálja a korábbi normál áron. Ezzel kapcsolatban Kerner Helga elmondta, hogy az ártörténet és az árkövetés ellenőrzésére és figyelemmel követésére nincs jogszabályi előírás. A kereskedőnek mindig az adott termék árát kell pontosan feltüntetnie, és nem azt, hogy hány százalékkal csökkentették az eredeti árhoz képest.
A hatóság próbálja ugyan rendszeresen ellenőrizni, hogy a feltüntetett kedvezmények megvalósulnak-e, de Kerner szerint ez igen bonyolult ügy, hiszen az üzleteknek nem kell vezetniük azt, hogy korábban milyen árat alkalmaztak, miközben szabadon mozgathatják áraikat fel és le.
Ezért a fogyasztóknak mindig nyitott szemmel kell járniuk, érdemes nagyon odafigyelni mit és mennyiért vásárolnak meg, de ha gyanús az adott akció, akkor az üzlet illetékes kollégájával is érdemes megbeszélni a dolgot. Egyelőre tehát nincs más megoldás az akciókkal bravúrkodó üzletek ellen, mivel a közeljövőben erre vonatkozó jogszabály-módosítás nem várható.