Pár héten belül kerül a kormány elé az országos taxisrendelet, amely a pécsi fuvarozóknak is okoz fejtörést. A két legnagyobb személyszállító társaság vezetője szerint a szigorításokkal szeretnék csökkenteni a taxisok számát. Várhatóan össze is fog mindez jönni, hiszen ma kocsik fele nem felel meg az új előírásoknak.
A rendelet tervezetében ugyanis az szerepel, hogy tíz évnél idősebb autókkal nem lehet taxizni, ez pedig a legnagyobb pécsi társaság, a több tucat partnerrel rendelkező Volán Taxit érinti igencsak érzékenyen.
– Pontos számot nem is szeretnék mondani, de több mint a volános kocsik fele nem közlekedhetne, ha már most érvényben lenne a tervezett jogszabály. Mi azt javasoltuk, hogy kössék a motor környezetvédelmi besorolásához az engedély kiadását, de a többség ragaszkodott a Budapesten már bevezetett tízéves limithez – mondta Kovács József, a Volán Taxi ügyvezetője.
Kapitány Zsolt, az Euro Taxi vezetője azt mondta, ma minden tizedik kocsijuk idősebb tíz évnél, holott kiváló műszaki állapotban vannak azok a járgányok is. Szerinte egy normál autóból mintegy 300 ezer forintból lehet taxit csinálni, így minden cserét kétszer is meggondolnak a kereslethiánnyal küzdő ágazat pécsi munkatársai. Némi kifutása lesz a történetnek, ugyanis a jogszabály szerint majd 2017-től kell megfelelni a 10 éves feltételnek.
– Ha azonban az első fiatalításra még képes is lesz mindenki, hosszú távon a folyamatos járműcsere következtében egyre kevesebb fuvarozó lesz képes talpon maradni – mondja. Az sincs kizárva, hogy csak áremelésekkel lesznek képesek Pécsen betartani az előírásokat, bár az éles verseny miatt mai fejjel egyelőre ezt megléphetetlennek látják a városban taxizók.
A pécsiek szerint az előkészítés során nem tudta megfelelően képviseltetni érdekeit a vidék, hiszen a ma az országban futó taxik több mint a fele a fővárosban cirkál.
– Pedig egészen más Pécsen vagy Szegeden taxizni, mint Budapesten: nyomottabbak az árak, kevesebb a fuvar, kisebb a távolság, jóval kevesebből él vidéken egy-egy taxis. Éppen ezért nehezíti meg rendkívüli módon az autócsere a szegényebb fuvarozók életét – magyarázta Kapitány Zsolt.
Demonstrációkra, útlezárásokra mindenesetre – ahogy azt korábban jelezték – már nem készülnek. Az első változatban ugyanis még 7 éves kocsikról és kötelező sárga színről volt szó. Ez utóbbi sem szerepel az országos rendeletben, így kizárólag sárga taxikkal továbbra is csak Budapesten találkozunk majd.