A mostani 8 év helyett 9 éves, tehát kilencosztályos lenne az általános iskola. Legalábbis ez a kormány terve, amit arra hivatkozva szorgalmaznak, hogy a nyolcéves általános iskolai rendszer nem vált be. A kérdés azonban az, hogy az általános iskolákban bevezetendő plusz egy év valóban képes lenne-e megemelni az oktatás színvonalát?
A 9 éves, német mintára épülő általános iskolai képzés tervét Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője már be is terjesztette a frakció elé. A 4+5 éves rendszer fő célja az lenne, hogy emelkedjen a közoktatás színvonala, ezzel pedig stabilabb alapot adjon a diákok számára, és hogy a szakképzéseken tovább tanulók egy jól elsajátított szakmával boldogulhassanak. Az átalakítás további, hosszabb távú célja, hogy a felsőoktatásban kevesebben morzsolódjanak le.
Lapunk megkereste a pécsi Széchenyi István Gimnázium és Szakközépiskola igazgatóhelyettesét, Pasku Györgyit, akinek a hír felvázolásával vidám perceket okoztunk. Pasku ugyanis elmondta, hogy nem tudják már komolyan venni az ilyen híreszteléseket. Az igazgatóhelyettes ugyanakkor elmondta, tény, hogy egyre több a tanulási- és magatartási problémákkal küzdő diák a középiskolákban, azonban szerinte ezen nem feltétlenül fog változtatni az általános iskolai évek meghosszabbítása.
– Ha már mindenképp egy plusz oktatási évben gondolkodik a kormány – folytatta Pasku –, akkor talán eredményesebb lenne az, ha az óvoda idejét hosszabbítanák meg, hiszen a gyerekek szellemi, fizikai és szociális kompetenciáinak pallérozását jobb minél korábban megkezdeni.
Az igazgatóhelyettes szerint ettől sem várható jelentősebb változás, hiszen az oktatás fejlesztésében ennél sokkal nagyobb szerepe van például a kisgyermekkori szülői szocializációs folyamatoknak, vagy a tanuláshoz való hozzáállásnak, családi háttérnek és célok finomhangolásának. Ezek feljavításához pedig egy újabb év az általános iskolákban nem sokban járul hozzá.
László Valéria, a kertvárosi Illyés Gyula Általános Iskola igazgatónője megkeresésünkre azt mondta, hogy az általános sulik szempontjából hasznosnak tartja az indítványban megfogalmazott kezdeményezést. Az igazgatónő szerint a nyolcadik osztályt követő kilencedik év alkalmas lenne a tanulók írási, olvasási és számolási alapkészségeinek elmélyítésére. Így pedig lehetőség nyílna arra, hogy a „későn érő” diákok is kellő magabiztossággal építhessék tovább megszerzett ismereteiket a szakiskolákban és a gimnáziumokban.
Arra a kérdésre, hogy a 9. osztály nem „parkolópálya-e” a jobb képességű növendékek számára, azt a választ kaptuk, hogy az új, 9 osztályos képzést érdemes többlépcsős tanrenddel kiegészíteni, amelyben a gyakorlás és az új ismeretek elsajátítása az adott tanuló igényeihez igazodva kap szerepet.
A tervezetről, illetve annak kivitelezéséről túl sok mindent nem lehet még tudni, de ha a kormánynak sikerül tető alá hoznia a 9 éves általános iskolák rendszerét, akkor már 2016-tól megindulhat az új képzési rendszer.
A német típusú 4+5 éves általános iskolai képzés ötlete egyébként nem új keletű, már 2011-ben születtek ugyanis ilyen irányú elképzelések, az ötletgazda akkor Pokorni Zoltán volt.