Jövőre már mindenhova a Főgáz viszi majd a földgázt, a szolgáltatóváltásról pedig érdemes tudni néhány dolgot. Segítünk.
Miután a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal alkalmasnak találta a Főgáz Zrt.-t arra, hogy ellássák jövőre az egyetemes földgázszolgáltatás feladatát, egy sor kérdés merült fel, amelyekre nyilván mindenki gyorsan választ is szeretne kapni.
Először is, mit kell tennie azoknak a pécsieknek, akiknek eddig az E.ON szolgáltatta a földgázt?
A jó hír az, hogy alapvetően semmit, hiszen az átállás automatikus lesz. Horváth Andrea, a MEKH kommunikációs munkatársa lapunknak elmondta, hogy az E.ON feladata az, hogy a felhasználóik adatait és információit a Főgáz számára továbbítsa. Az átállás megkönnyítése és megértése érdekében viszont mindkét szolgáltatónak egy „tájékoztatási menetrendet” kell készítenie, amelyben informálják a pécsieket a folyamat részleteiről, és a szerződésükkel kapcsolatos esetleges változásokról.
A felhasználóknak vannak együttműködési kötelezettségeik is, amelyek viszont leginkább csak az adategyeztetésre és a fogyasztásmérő leolvasására terjednek ki. Ez érthető, hiszen mindenkinek az érdeke az, hogy a Főgáz az aktuális mérőállásunkat ismerje. Mindemellett azt is érdemes tudni, hogy az új Főgáz-szerződésünk a törvény erejénél fogva fog létrejönni – mondta Horváth Andrea –, ahhoz írásbeli szerződés megkötésére tehát nincs szükség.
Egy másik fontos kérdés az, hogy a számlázásra mennyire hat ki az átállás?
A számlák kiállítása a szolgáltatóváltás időpontjára esik, ezeket a számlákat pedig még az E.ON küldi majd el nekünk vagy becslés, vagy mérőóra-leolvasás alapján. Becsléskor az utolsó leolvasott óraállásunkat veszik alapul, de persze ha nem vagyunk elégedettek a saccolással, vagy biztosra akarunk menni, inkább diktáljuk be az állást. A következő számlázási időszakban ez alapján már a Főgáznak fogunk fizetni. Az viszont nagyon fontos, hogy az utolsó E.ON-os állás és az első Főgázas kezdőállás azonos legyen.
Akinek van rendezetlen ügye az E.ON-nal, annak azt kell tudnia – azon túl, hogy a tartozása nem tűnik el –, hogy az E.ON és a Főgáz közösen döntik el, hogy az elmaradásokat kinek kell majd befizetni. Arról, hogy miként döntöttek, a felhasználók értesítést kapnak.
Hol lehet majd ügyet intézni?
Pécsen egyelőre mindössze egy Főgázhoz tartozó ügyfélszolgálati ablak van (a Jókai utcai nagypostán), április elseje óta üzemel. Miután azonban a Főgáz lesz az egyedüli szolgáltató, ezért az ügyintézés helyei mindenképpen meg fognak szaporodni a közeljövőben. Az Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt.-től lapunknak azt mondták, Pécsett egy önálló Főgáz-iroda mindenképp meg fog nyílni.
A tájékoztatás teljes körű lesz, az interneten külön erre a célra kialakított honlapot fognak indítani augusztus végétől, ahol minden aktuális információ elérhető lesz. A legszélesebb körű tájékoztatást decemberben tervezi a cég, az átállás előtti időszakban tehát mindenki írásbeli tájékoztatót fog kapni a várható változásokról.
Az átállási folyamat egyébként legfeljebb az átvevő szolgáltató – azaz a Főgáz – kijelölését követő 18 hónapig tarthat.