Bármennyire is olvasni szerető felnőttnek tartjuk magunkat, és hisszük, hogy képben vagyunk az irodalom ,illetve könyvek terén, nem ismerhetjük a világ összes szerzőjének összes művét. Ez különösen akkor jelenthet gondot, amikor a család bővül egy-két csemetével. Ilyenkor jön a kérdés, mit olvasson a gyerek? Vagyis helyesbítünk: mit olvassunk a gyereknek?
Talán nem is gondolnánk, de mire egy kisgyermek 6-7 éves lesz, és eljut az óvodából az iskolába, már rengeteg minden eldőlt vagy legalábbis eldőlni látszik személyiségével kapcsolatban. Többek között az is erőteljesen körvonalazódik ennyi idős korra, hogy a gyerkőc szívesen fogadja-e majd az olvasmányokat az iskolában, vagy sem.
A dolog nem túl bonyolult, ha a csemete úgy nő fel, hogy közvetlen környezetében a mindennapi élet természetese velejárója, hogy anya/apa vagy a nagyszülő leül hozzá olvasni, akkor a feltételek fele már teljesült – mondja Béres Judit, a PTE FEEK egyetemi adjunktusa, kiadványszerkesztő.
A másik fontos alappillér pedig, ami ahhoz kell, hogy a gyermek könyvszerető felnőtté váljon, a készségek és képességek fejlesztése
A gyermekünkkel való közös olvasás és könyvnézegetés a szeretet, az odafigyelés, a törődés és az együtt töltött minőségi idő fontos formája. A gyermek életkorának és fejlettségi szintjének megfelelő olvasmányok alakítják a gyermek társas készségeit, gazdagítják a képzeletét, segítik a frusztrációk, csalódások elviselését, támogatnak a félelmek megszelídítésében. Egyszóval a könyvek az önismereti fejlődésben, a világról való tanulásban, a napi konfliktusok megoldásában, a társakhoz való kompetens kapcsolódásban segítik a gyermeket, és különösen sokat tudnak hozzáadni az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez – magyarázza a szakember.
A pszichológiai hasznon túl a közös olvasás, mondókázás, dalolás számos, a későbbi iskolai tanuláshoz szükséges területet is fejleszt.
A szülők általában szeretnék a legjobb tudásuk szerint segíteni a gyermek fejlődését, de ebben gyakran tanácsra, útmutatásra szorulnak. Épp ezért születtek meg pécsi szakemberek gondozásában az Olvasásra születtem! és Olvass nekem! című kiadványok. A 0-3 éves, valamint a 3-6 éves korosztályba tartozó gyermekek szüleinek szóló ajánlók életkor és műfaj szerinti bontásban baba- és gyermekkönyvek, valamint szülőknek szóló szakkönyvek listáját tartalmazza.
– Tanácsadó kiadványaink alapötletét külföldi programok ihlették, nevezetesen a Bookstart, a Born to Read, illetve a Nati per leggere. Mi magunk is úgy látjuk, hogy a magyar szülők sokszor tanácstalanok, nem feltétlenül tudják, hogy milyen szövegek, olvasmányok lennének ideálisak például egy 2,5 éves kislánynak. A kortárs irodalmat pedig még kevesebben ismerik – így Béres Judit.
A hiánypótló vállalkozás sikerét mutatja, hogy a szülők egyre inkább ismerik és keresik ezeket a kiadványokat, ha elfogy, utánnyomást követelnek, sőt még más megyékből pénzért is hajlandóak lennének megrendelni.
A kiadványokhoz a pécsi Tudásközpontban működő Csorba Győző Könyvtár Körbirodalom Gyermekkönyvtárában ingyenesen juthat hozzá a beiratkozott szülő, nagyszülő, illetve le is töltheti a Körbirodalom honlapjáról. A pécsi szerkesztőgárdának hosszabb távon az a terve, hogy folytatják a sort, s a közeljövőben készül kiadvány a kisiskoláskorú gyermekek szülei számára is, és így tovább.