Tévedés azt hinni, hogy a mai gyerekeknek, kamaszoknak nincs igényük arra, hogy kibeszéljék bajaikat, megbeszéljék az otthoni gondokat. S bár a tanárok igen leterheltek, ám részükről kifejezetten fontos lenne a száraz tananyag mellett a nevelés, az életre való tanítás. A felek azonban sokszor nem találják a közös nyelvet, nem tudják, miként beszélgessenek. Ezen próbál most segíteni egy pécsi program.
Bár sok szempontból magyarázhatóak a lesújtó demográfiai mutatók – idén is nagyjából kisvárosnyi emberrel lettünk kevesebben -, a legnagyobb problémának mégis az tekinthető, hogy egyre több gyermek nő fel csonka családban, akik mintaként egy rossz modellt hoznak otthonról. A családi életre való nevelés módszertanáról Pécsen 160 pedagógusnak adtak ismereteket.
Őri László, Pécs alpolgármestere szerint hazánkban az egyik legnagyobb társadalmi probléma az, hogy a gyerekeknek nincsenek pozitív tapasztalatai a családról, a családi életről, hiszen vagy elváltak a szülők, vagy pedig rengeteg közöttük a feszültség otthon.
– Ezektől a fiataloktól várjuk azt, hogy 10-15 év múlva életük legnagyobb vállalkozásába, a családalapítása belevágjanak, viszont kutatások bizonyítják, hogy akinek nincs pozitív képe a családról, az sokkal nehezebben határozza el magát – mondta az alpolgármester. – A pedagógusoknak kell valahogy ezt a hiányt pótolni.
A programszervező Uzsalyné Pécsi Rita, a Megyervárosi Iskolaközpont főigazgatója szerint nem lehet direkt formában erről beszélni, oktatni elméletben a gyermekek számára.
– Kevés a jó minta, de sokszor az is hiányzik, hogy elegendő tapasztalatot szerezzenek. Ezért éri őket sokszor felkészületlenül, ha egy életre szóló párkapcsolatot, vagy gyermeket terveznek – tette hozzá egy igazgató.
A probléma azonban az, hogy nem lehet ajtóstól rontani a házba, hogyan vágjon bele egy tanár a témába? Ehhez adnak módszertant az olyan eseményeken, mint amilyen a pécsi rendezvény volt. Az igazgató szavaiból kiderült ugyanakkor: látszik, hogy a gyerekek nagyon szívesen beszélnek magukról, az őket közvetlenül érintő problémákról, a konfliktusok kezeléséről, a helyzetek megoldásáról, csak meg kell találni hozzájuk az utat, a közös nyelvet.
Négy minisztérium összefogásával valósult meg a pécsi program, ráadásul a családi életre nevelés témája kiemelt fejlesztési területként szerepel az új nemzeti alaptantervben is.