A Lehet Más a Politika (LMP) üdvözli, hogy társadalmi vita kezdődik a felsőoktatási törvény koncepciójáról, s azt reméli, hogy a kormány nem látszatkonzultációkra készül – közölte Osztolykán Ágnes, a párt országgyűlési képviselője szombaton az MTI-vel.
Az oktatási, tudományos és kutatási bizottság alelnöke közleményében azt írta, a felsőoktatás rendszerváltás után lezajlott demokratizálódása viszonylag széles rétegek előtt nyitotta meg a társadalmi felemelkedés lehetőségét, és „a társadalmi mobilitás amúgy is szűk csatornáinak tehát nem szabad tovább szűkülniük”.
Mint írta, csak egyetérteni lehet azzal a kormányzati szándékkal, hogy a felsőoktatás minden területén – oktatás, kutatás, intézményi irányítás – kiemelt szerepet kapjon a minőség. „Arról kell szólnia a törvénykoncepció vitájának, hogy a társadalmi mobilitás lehetősége és a minőség követelménye hogyan egyeztethető össze” – szögezte le. Megjegyezte: komoly dilemmák sora vár feloldásra, például a hallgatói önkormányzatok jogait semmi szín alatt nem szabad csorbítani, ugyanakkor biztosítani kell a hallgatói önkormányzatok eddiginél nagyobb átláthatóságát és a tényleges hallgatói részvételt.
Az LMP nyomatékosan kéri, hogy vegyék komolyan a hallgatók közösségének eddig megfogalmazott aggályait és a vitában megfogalmazandó javaslatait, „és ne az legyen a konzultáció vége, hogy az igazán kényes kérdéseket miniszteri rendelet szabályozza csupán”. A politikus közölte: a féléves társadalmi egyeztetés során az LMP is be fogja mutatni részletes javaslatait arról, hogy „miképpen ötvözhető a hatékonyság követelménye, a részvétel elve és az igazságosság, a társadalmi mobilitás növelésének szándéka”. A politikus pénteken az MTI-nek nyilatkozva arról is beszélt: ahhoz, hogy el lehessen várni azt, hogy a valóban felhígult felsőoktatási keretrendszerből egy valós tudással bíró, abszolút piacképes ember kerüljön ki, először a közoktatást kell megreformálni.
Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár szerdán jelentette be, hogy elkészült az új felsőoktatási törvény vitaanyaga, az 51 oldalas dokumentum szerint felülvizsgálandó a 2006-ban bevezetett többciklusú felsőoktatási rendszer, osztatlan képzésben valósulna a pedagógusképzés, és két emelt szintű vizsga lenne a felsőoktatásba való belépés feltétele. Közölte: az új törvény megalkotásának célja a magyar felsőoktatás magas színvonalának, a hazai és nemzetközi viszonylatban egyaránt versenyképes tudás megszerzésének biztosítása, valamint az intézményrendszer gazdaságos működtetése, és hozzátette, értékalapú új felsőoktatási rendszert szeretnének kialakítani.
Az államtitkárság a szakmai szervezetekkel és a hallgatókkal is egyeztetni kíván, a javaslatokat és a hozzászólásokat december 10-ig várják. A koncepció januárban kerülhet a kormány, áprilisban pedig a parlament elé.