Egy tervezet szerint információkat gyűjtenének a rossz tanulókról az iskolákban. Az úgynevezett korai jelzőrendszer létrehozásával a diákok lemorzsolódását akarják megakadályozni. Rengeteg még a homályos pont.
Az elképzelés szerint veszélyeztetett tanulókat megakadályozzák abban, hogy idő előtt kikerüljenek az iskolarendszerből. Ennek megfelelően a félévkor hármasnál rosszabb átlagú diákokról, illetve a valamelyik tantárgyból elégtelent kapott tanulókról vezetnének feljegyezést az általános iskola ötödik osztályától kezdve. Ez azonban még nem lenne elég, hiszen a tanárok még azzal is foglalkozniuk kellene, hogy leírják, mit tesznek annak érdekében, hogy a rossz tanulókból jó diákokat faragjanak.
A tanárnak az ilyen fiatalok létszámát, a veszélyeztetettség okait és a megtett intézkedéseket az Oktatási Hivatalnak kell elküldenie, ami aztán szakmai segítséget nyújtana az adott az iskolának.
Mint azt Fodor Fanni, az OH kommunikációs munkatársa közölte, ezek mindössze az iskolai lemorzsolódás veszélyét előre jelzik, a hirtelen teljesítményromlást, a sok igazolatlan hiányzást.
Egyes oktatási szakértők az egész rendszer a már éppen eléggé lefoglalt pedagógusok terheit növeli csak, hiszen a már létező Közoktatási Információs Rendszer (KIR) sok olyan információt tartalmaz, ahonnan könnyen kinyerhetők lennének ezek az adatok is. A Hivatal ezt cáfolja, mert szerintük csak minimálisan lenne több dolguk a tanároknak, hiszen részben automatikusan kapnák meg az infókat.
Az OH szerint ha ők segítenek, akkor az mind a tanulók, mind az érintett pedagógus számára hasznos lesz.
Az általunk megkérdezett tanárok zöme viszont nem hallott még erről az elképzelésről. Kutas József, a Széchenyi Gimnázium igazgatója szerint egy próbát mindenképpen megér az új rendszer bevezetése.
– A puding próbája az evés, szerintem lehet eredménye, még ha némi pluszfeladatot is ró az iskolákra. Annak idején az sem tetszett a tanároknak, hogy jelenteniük kell az igazolatlanul hiányzókat. Nem mondom, hogy az tökéletes, de visszatartó ereje van, mert a szülők egy része komolyan veszi, ha a családsegítő megmozdul.
Az igazgató elmondta, hogy náluk alacsony, három százalék alatti a lemorzsolódók aránya, ami elsősorban annak köszönhető, hogy igyekeznek minden családdal felvenni a kapcsolatot.
– Az a baj, hogy sok a rossz család, olyanok érkeznek hozzájuk, akik más iskolát hagytak ott, és nálunk a felnőttoktatás keretében tanulnak. Ha jó a kapcsolat a családdal, ha partner a szülő, akkor sokszor sikerül elkerülni a korai iskolaelhagyást – mondta.