Még idén elkezdődik a próbaüzem Közép-Európa legnagyobb cementgyárában, Királyegyházán. A többéves munka során elkészült hatvanmilliárdos beruházás kapcsán már csak a kisebb munkák vannak hátra. A tesztüzem után akár évi egymillió tonnányi építőanyagot is termelhet a százhúsz embernek munkát adó létesítmény.
Mint azt Zimmermann Ottó, a beruházó Nostra Cement Kft. kommunikációért felelős szakembere lapunknak elmondta, mára minden fontosabb egység áll a gyár területén. Már csak belső munkálatok maradtak, így semmi akadálya annak, hogy hamarosan megindítsák a fél évig tartó próbaüzemet. Erre azért van szükség, hogy a szigorú minőségbiztosítási feltételeknek megfelelően tudják „behangolni” a rendszert.
Az év második felétől indul a teljes üzem, amelynek során a megrendelésektől függően 700 ezer és egymillió tonna közötti mennyiséget termelhetnek meg a létesítményben. A jelenlegi állás szerint az építőanyag jelentős részét közúton, kisebbik felét vasúton szállítanák tovább.
A nyerges vontatók útvonalát még tervezik, ám a legvalószínűbb, hogy azok nagy része Szentlőrincet kikerülve Pécs felé veszi az irányt. Amíg nem készül el az M60-as autópálya folytatása, csak tűzoltó munkát lehet végezni a hatások csökkentésére: azaz marad a jó öreg hatos út, s Kertváros pereme a szállításra.
A sztráda átadása után rögtön bevezetett táblás terelések vonatkoznak majd a cementtel megrakott kamionokra is. A Szentlőrinctől a hatos utat használó járművek a patacsi körforgalomig közlekednek, majd a nyugati elkerülőn át Kökény felé veszik az irányt, s az 58-as úton délről csatlakozhatnak be az M60-as jelenleg kész szakaszába.
Mint azt Nagy Csaba alpolgármester lapunknak korábban elmondta, mindent megtesznek az M60-as Szentlőrincig tartó továbbépítése érdekében. Az új kormány asztalán az ezzel kapcsolatos intézkedések megindításáról szóló munkaanyag is szerepel. Az új gyorsforgalmi út tervezésére és a telek-kisajátításokra részben rendelkezésre áll a pénz.
Optimista forgatókönyv szerint is legalább 2012-ig kell várni az építkezésekre. Addig egy kisebb, a délnyugati elkerülő utat a „pápai” úttal összekötő, alig két kilométeres szakaszt építenének meg a közeljövőben. Ehhez 2,2 milliárdos állami támogatást vár Pécs. Hogy a pénz meglesz-e, az majd karácsony előtt dől el.