7 C
Pécs
szerda, november 27, 2024
KezdőlapAbszolút PécsFrenák Pál bemutató a Pécsi Nemzetiben

Frenák Pál bemutató a Pécsi Nemzetiben

December 4-én 19.30-kor kezdődik az újabb Pécs2010 EKF-bemutató a Pécsi Nemzeti Színház Kamaratermében. A k.Rush Frenák Pál legújabb koreográfiája, mely Isadora Duncan, Jim Morrison, Marilyn Monroe, Paul Newman és Janis Joplin találkozása egy látomásszerű road-movie-ban.

A világhírű Frenák Pál Társulat az idén 50 esztendős Pécsi Baletthez kötődő művészekkel egészült ki Lőrinc Katalin, Lovas Pál és Uhrik Dóra személyében.

Frenák Pál legújabb darabjában a rohanás dinamikáját és az ütközés drámai pillanatait ötvözi, filmes emlékképekkel kiegészítve. A k.Rush alapja a koreográfus azon szándéka, hogy a filmtörténetből inspirálódva egyfajta film-koreográfiát, „movie-movingot” hozzon létre. A filmművészet mindig is közel állt Frenák Pálhoz, hiszen filmes motívumokat korábban is felfedezhettünk munkáiban (elég csak a Lakomára, az InTimE-ra vagy éppen a Fiúkra gondolnunk). A k.Rush logikus folytatása a koreográfus korábbi kísérleteinek.

Isadora Duncan, Jim Morrison, Marilyn Monroe, Paul Newman, Janis Joplin alakja fantomszerűen idéződik meg a táncosok villanásaiban, mozdulataiban. A különböző korszakokat is megidéző ikonok lehetővé teszik Frenák Pál számára, hogy a különböző generációkat képviselő táncosokat egymáshoz kapcsolja. De nem csak az idő linearitását függeszti fel, hanem a valóság és álom határait is összemossa, látomásszerű road-movie-t vizionálva így a színpadra.

Az idő linearitása megtörik, álom és valóság határai elmosódnak, gesztusok és mozdulatok jelölik ki a kereteket, a kereszteződések találkozási pontjait. Philippe Martini videoművész háttere előtt a Frenáktól megszokott letisztult színpadképben csupán egy fehér Cadillac hasítja a végtelent.

A frenáki mozgásforma Lőrinc Katalin, Lovas Pál vagy Uhrik Dóra jelenlétével új minőségben jelenik meg a koreográfiában – nagy kihívás ez Frenák Pál számára is, hiszen a fiatalos lendület, az állandó pulzálás, a dinamikus mozgás munkái védjegyévé vált.

„Mi magunk lettünk észrevétlenek és törvényen kívüliek e mozdulatlan utazásban. Semmi nem történhet már, és nem is történhetett semmi értem vagy ellenemben. Tereim befoghatatlanok, nem azért, mert képzeletbeliek, ellenkezőleg: mert épp most járom be őket.” (Deleuze-Guattari)

A zenei anyagon – az InTimE és a Seven című előadásokból már jól ismert – Gilles Gauvin dolgozik. Alapja egy elektro-akusztikus zenei kompozíció, melyet népszerű zenei betétek tagolnak.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő