-0 C
Pécs
szombat, november 23, 2024
KezdőlapKultZónaHegedűbe zárt történelem a Kodály Központban

Hegedűbe zárt történelem a Kodály Központban

A nemzetközi Csajkovszkij-verseny eddigi legfiatalabb győztese, Akiko Suwanai rendkívül mély és érzelmekkel átitatott játékát hallhatja március 9-én a Kodály Központ közönsége a Pannon Filharmonikusok koncertjén. Az estet George Enescu I. román rapszódiája és a finnek nemzeti zeneszerzőjének népszerű szerzeménye, Jean Sibelius II. szimfóniája keretezi. A karmesteri pódiumon Olari Elts észt dirigens lép a közönség elé.

Hegedűbe zárt történelem elevenedik meg a Kodály Központ széksoraiban helyet foglalók számára. Akiko Suwanai az angol származású William Walton Jascha Heifetznek ajánlott hegedűversenyét azon a 1714-ből származó Stradivari „Dolphin” hangszeren adja elő, amely egykor Heifetz tulajdonában volt. E momentum teszi igazán különlegessé a Pannon Filharmonikusok műsorválasztását.

Ritkán átélhető koncertélmény ígérkezik egy olyan egybeesésnek köszönhetően, amikor egy muzsikus épp azon hangszeren ad elő egy versenyművet, amely egykoron annak a hegedűművésznek a tulajdonában volt, aki számára dedikálta a zeneszerző az alkotását. Művészként is rendkívül motiváló egy ilyen történelmi hangszert megszólaltatni a koncerteken, amint az a szólista beszámolójából is kiderül:

„Ezen a hangszeren játszani természetesen igen nagy élmény, és sokszor elgondolkodtat, hogy vajon milyen kapcsolatban állt ő ezzel a hegedűvel. Ez az élmény sok szempontból rendkívüli módon inspiráló, részben kapcsolatot jelent a darabbal is.”

A tekintélyes nemzetközi karriernek örvendő művész számos rangos díj tulajdonosa, beleértve az Olaszországban tartott Nemzetközi Paganini-verseny elő helyezését. Akiko Suwanai a Times kritikusa szerint tiszteletet parancsoló jelenség a koncerttermek színpadán, akinek játéka egyszerre magasztos és fenséges, miközben feszes és erőteljes. A hegedűművész tehetsége – bár nem zenész családban nőtt fel – már egészen fiatalon, 8 éves korában felkeltette a zenevilág érdeklődését.

„Az első Magyarországhoz kapcsolódó emlékem idején 8 éves voltam. Végh Sándor látogatást tett Tokióban, neki játszottam, ami rendkívüli élményt jelentett számomra. Azonnal meghívott Európába tanulni, de ez akkor nem valósult meg, mert mindössze 8 éves voltam, egy zenei múlttal nem rendelkező családból.”

A magyar vonatkozású zenei momentumok sora sok évvel később még bővült, hiszen Akiko Suwanai játszott Eötvös Péter Seven című hegedűversenyének világpremierjén a Lucerne Fesztiválon 2006-ban.

A márciusi koncert karmestere, Olari Elts szintén a zenei világ elitjének tagja, aki elsősorban különleges interpretációs stílusáról híres, melyben az intelligencia, a tisztaság és az érthetőség minden esetben tetten érhető.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő