A GKI Digital minden évben elkészíti az e-kereskedők toplistáját. A tavalyi év bevételei alapján az Extreme Digital végzett az első helyen, őt az eMag és a Media Markt követte. Leszorult a dobogóról a Mall, akit a FMCG szektorban uralkodó Tesco követett. A lista további szereplői a magyar tulajdonú műszaki áruházak: az iPon, az Aqua Electromax és a 220Volt. A tízes listát a három helyet veszítő Libri-Bookline és a zömében sajátmárkás termékeket forgalmazó Tchibo zárta.
Különleges helyzetelemzés következik. Mit tesz az Extreme Digital és hogyan igyekeznek elé kerülni a konkurensek…
A legerősebb szektorok 2016-ban
A lista elején idén is a nemzetközi háttérrel rendelkező webplázák végeztek. A legnagyobb forgalmat bonyolító Extreme Digital többségi tulajdonosa a dél-afrikai Steinhoff International Holdings, amely tulajdonrésszel rendelkezik a Kika és a Pepco áruházakban is. Az eMag jelenleg a Naspers csoport tagja, mely szintén dél-afrikai székhellyel rendelkező befektetői csoport. A negyedik helyet megszerző Mall is nemzetközi hátteret tudhat maga mögött; a cseh gyökerekkel rendelkező Internet Mall a holland Netretail Holding tulajdonát képezi.
A nagy webplázák közé egyedül a műszaki termékeket forgalmazó Media Markt tudott beférkőzni, amely a Media Markt Saturn csoport tagjaként további 14 európai országban van jelen 40 ezer termékével.
A ranglista további helyeit az FMCG szektort uraló Tesco, a műszaki termékeket forgalmazó iPon, Aqua Electromax és 220Volt, valamint a kultúrfelelős Libri-Bookline és a sajátmárkás termékek forgalmazását előtérbe helyező Tchibo szerezte meg.
Így kezdték a legnagyobbak
A legnagyobb forgalmat bonyolító magyar webáruházak története több ponton összefonódik. Az Extreme Digital két fiatal srác lelkesedéséből és találékonyságából lett azzá, amit ma ismerünk. A két fiú egymástól függetlenül kezdett számítógépek és alkatrészek árusításával foglalkozni, majd a közös érdekeknek köszönhetően közös terveket és álmokat szőttek. Így született meg a ma ismert Extreme Digital elődje, amely 2003 óta van jelen a hazai kereskedelemben.
Iulian Stanciu, az Extreme Digital későbbi kihívója szintén számítógépek és tartozékok forgalmazásával kezdte karrierjét. Első cégét egy kétszobás bukaresti lakásból építette naggyá, amelynek összértéke 2008-ra elérte a 100 millió dollárt.
Sajátos gondolatok nélkül nem ment volna
Az Extreme Digital sikerének egyik legfőbb mozgatórugója az a hibrid modell, amit Magyarországon kétségkívül a legeredményesebben tudnak képviselni. Az Extreme Digital fizikai üzletei nem csak klasszikus boltok, hanem átvételi pontok is. Az online megvalósuló forgalom jelentős hányada ezekben a boltokban fejeződik be, így a két értékesítési modell elválaszthatatlanul összefonódik egymással.
Az Extreme Digital online növekedése elképzelhetetlen lett volna a tudatos és bátor termékpaletta-bővítés nélkül. Mindig egy lépéssel a piac és a konkurencia előtt jártak. A háztartási nagygépek és a barkácsgépek a szortiment részét képezték, mire a magyar vásárlók nyitottá váltak ezek online megvásárlására is.
Az eMag üzletpolitikáját szintén a bátor újítások jellemezték. A pénzügyi válság lehetővé tette az eMag tulajdonosváltását, ezt követően megkezdődött az online áruház szárnyalása. Az ingyen kiszállítástól a visszavásárlási garanciáig minden döntés hozzájárult ahhoz, hogy az eMag piacvezetővé váljon Romániában és Bulgáriában, illetve meghatározó szereplő legyen Magyarországon és Lengyelországban.
Ez a siker receptje?
Forgalmazz keresett termékeket! Érd el, hogy nálad vásárolják meg! Újíts, növekedj, légy egyedi és izgalmas! Talán így foglalhatjuk össze, amit a legnagyobb szereplőktől tanultunk. Online-kereskedni könnyű, naggyá válni viszont igazi kihívás.
(x)